zaterdag 4 juni 2011

Restverwerking en boeken lezen

Als je een rondje doet langs allerlei haak-blogs, zie je dat er momenteel 2 onderwerpen favoriet zijn bij haaksters: Amiguri en Granny squares.

Mijn dochter is helemaal weg van Amiguri, en is druk bezig met het haken van zo'n Japans poppetje (sorry, weet even niet precies de naam).

Granny squares zijn al heel oud. Maar net als quilten, is dit een geheel nieuw leven ingeblazen.
Quilts werden vroeger gemaakt van allerlei restlapjes, waar de vrouwen prachtige combinaties van maakten. Tegenwoordig kopen quiltsters in dure stoffenzaken de mooiste stofjes voor hun quilts. Het plezier van het quilten is er natuurlijk niet minder om.

Zo is het ook met de Granny squares. Ik had vroeger als kind een sprei van Granny squares, alleen kenden we toen die naam helemaal nog niet. Het was gewoon een restjes-sprei.
Mijn moeder was altijd bezig met handwerken, ze naaide onze kleding, breide truien en vesten, borduurde schilderijtjes en kussentjes en tafelkleedjes enz. De wol die overbleef als er een trui of vest af was, verdween in grote bananendozen op zolder. En van al die restjes maakte ze ooit een sprei voor mij. Het idee had ze uit een boekje waar allerlei projecten in stonden voor restverwerking van wol. Volgens mij was het een boekje van de 3Suisses. Dat was een winkelketen waar wol werd verkocht.
Ik vond het geweldig als kind om de boeken met patronen door te bladeren, want er zaten allemaal heel korte stukjes van de gebruikte wol bij, zodat je het materiaal kon voelen, en precies kon zien in welke kleuren die wol te koop was.

Uit datzelfde boekje heeft mijn moeder toen ook nog een kussen gemaakt, in de vorm van een schildpad. Het boekje heb ik helaas niet meer, ik heb een aantal jaren geleden, toen het er naar uit zag dat ik nooit meer zou kunnen handwerken, mijn voorraad wol en boeken en patronen enz. weggedaan. Nu heb ik daar natuurlijk spijt van als haren op mijn hoofd, maar ja, niets meer aan te doen.

Ik heb inmiddels een begin gemaakt met het aanleggen van een nieuwe voorraad (lol).
En dat gaat ongemerkt best  hard.
Zo heb ik afgelopen maand een flinke voorraad sokkenwol ingeslagen. Bij Drops was het weer 30% kortings-maand, en ik kan voorlopig flink wat sokken breien.

Maar ik kijk ook zo af en toe eens bij een kringloop, naar boeken en bladen met patronen, en naar wol. Daar heb ik een keer voor weinig geld een zak met allerlei bolletjes gekocht. En van 2 van die bolletjes ben ik nu een sjaaltje aan het haken, met behulp van een broomstick-lace-patroontje. Dat is haken, waarbij je de steken steeds op een hele dikke breinaald zet, en dan vervolgens steeds 5 steken samenhaakt. Oeps, dit klinkt veel ingewikkelder dan het is. Als je op Youtube even broomstick-lace intypt, vind je heel duidelijke instructiefilmpjes. Heel eenvoudig om te doen, maar met een erg leuk effect.
Ik zal er vandaag een foto van maken, en dan zien of ik die hier ook geplaatst kan krijgen.

Verder lees ik graag, en ik heb de afgelopen weken 2 hele mooie boeken gelezen, waarin breien een belangrijke rol speelt:

- De breiclub van Ann Hood. Een boek waarin rouwverwerking centraal staat, en de troost die breien kan geven, en het houvast dat breien kan bieden als het leven uitzichtloos lijkt. Dit klinkt er somber, maar het is een mooi boek om te lezen.

- De vrijdagavondvriendinnenclub door Kate Jacobs. Dit boek gaat over de eigenaresse van een wolwinkel. Elke vrijdagavond komen in haar winkel een aantal breisters bijeen, om te (leren) breien, maar vooral ook voor het samenzijn.

Beide boeken vind ik echte aanraders!

Nou, het lukt me dus in ieder geval om plaatjes aan mijn verhaaltje toe te voegen, ben nog niet helemaal tevreden over het formaat en de plaats maar goed, zo kunnen jullie toch zien hoe de boeken er uit zien.

Zelf ben ik ook bezig met restverwerking. Ik heb wel al mijn wol weggedaan een paar jaar geleden, maar de katoen heb ik bewaard. Mijn dochter was toen al druk in de weer met katoen, vandaar.
Ik ben nu zelf een zomertrui aan het breien, van 3 kleuren katoen, wit, lichtblauw en donkerblauw.
Gewoon een eigen ontwerp, met een kabel in de boorden, en her en der verspreid over de trui. En met een witte en een donkerblauwe mouw. Zal ook daar straks een foto van maken, kan ik dat bij een volgend berichtje laten zien.

Voor nu wens ik iedereen die dit leest een zonnige zaterdag toe.
Groetjes van Anja

4 opmerkingen:

  1. Anja, heb je ook een account op Ravelry? Zo niet: daar gaat een wereld voor je open!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, ik heb een account op Ravelry. Sinds oktober 2010. Ben er al heel veel aan het rondkijken geweest, tjonge, wat een berg aan leuke ideeen kom je daar tegen!

    Sinds april ben ik me ook voorzichtig gaan aanmelden bij groepen. Heel leuk ook weer, maar er gaat zo wel veel tijd zitten in Ravelry bijhouden, en die tijd besteed ik toch ook wel erg graag aan handwerken en lezen. En ik heb ook nog een heleboel handwerkblogs die ik lees. Poeh, een mens komt tijd tekort!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Anja,
    Ik zag je bloglink op de sokkenbreigroep.
    Leuk dat je boekentips geeft!
    Ik lees ook heel veel en heb de beide boeken bestelt bij de bib.
    Groetjes,
    Rianne

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Rianne,

    Leuk dat je reageert.
    Ja, ik lees graag boeken, alhoewel de tijd me er vaak voor ontbreekt.
    Soms kom ik op blogs of ergens op het www een boek tegen wat me aanspreekt. Dat schrijf ik dan op, en kijk of ik het kan reserveren in de bieb.
    Zo had ik deze 2 boeken ook ooit eens opgeschreven.
    Veel leesplezier als je de boeken binnen hebt!
    Anja

    BeantwoordenVerwijderen