maandag 13 juni 2011

GGGGGRRRRRoen

Ik houd niet van groen. Ja, buiten, in de natuur, daar vind ik het prachtig. We wonen midden in de polder, en de groene, grazige weilanden om ons heen met koeien en knotwilgen, dat vind ik heel mooi. En de bossen, daar houd ik ook heel erg van. Alhoewel ik loofbomen op hun mooist vind in de herfst.

Maar groen binnen, in interieur of kleding, nee, daar heb ik niet veel mee.
Groen was mijn moeders lievelingskleur, en misschien heb ik wel wat teveel groen gezien in mijn jeugd om de kleur nu nog mooi te vinden.
Zij maakte al mijn kleding, en daar zat veel groen bij. Maar ook in huis hadden we erg veel groen: de kussens van het bankstel bekleedde ze ooit opnieuw (met groene stof), de keukendeurtjes waren groen, kussentjes en tafelkleedjes e.d.: allemaal groen!

Maar goed, vorig jaar kocht ik een zomertrui, in effen lime-groen. En toen ik vorige maand een voorraadje sokkenwol insloeg van Drops Fabel, besloot ik ook 3 bollen van kleurnummer 151 in te slaan. Ik liet eerder al een foto zien van de sokken die ik er van maakte. De kleur van de sokken zou mooi passen bij de trui.

Ik kocht 3 bollen. Omdat er best veel andere kleuren in deze wol zitten, zoals wit, geel, bordeauxrood, en een beetje blauw, dacht ik: dan maak ik een (overwegend) groen paar sokken, en van de andere kleuren maak ik een 2e paar sokken.
Nou, vergeet het maar!

Ik haalde het begin van de draad uit bol 1, en ging bij bol 2 op zoek naar hetzelfde patroon. Niet te vinden, in de hele bol niet! Ach, ik had 3 bollen, dus dan maar zoeken in bol 3. Ook niet! Al met al ben ik 2 hele avonden bezig geweest om ergens 2 gelijke kleurverlopen te vinden!
En toen kon ik beginnen met het breien van de sokken. Dat ging een tijdje goed, maar toen kreeg ik in de ene sok een wit streepje, in de andere wat witte en rode steekjes, maar geen streep. Nou ja, vooruit maar, dan worden ze niet helemaal identiek, toch maar doorgaan met breien. Maar toen ik gisterenavond weer verder ging met breien kwam ik na een paar naalden een compleet ander kleurverloop tegen. De ene sok werd effen groen, de andere werd wit/geel! En niet 1 naaldje, nee, naald na naald na naald. En dus heb ik de sokken uitgetrokken tot aan dat eerste witte streepje wat afweek, en ben ik de rest van de avond bezig geweest om te zoeken naar een zelfde kleurverloop. Ben er echt uren mee bezig geweest, en heb het nu wel gevonden, maar eigenlijk ben ik er wel een beetje klaar mee. Ik vind de sokken niet leuk worden, en heb eigenlijk geen zin om er verder aan te breien.

Misschien had ik bij het kopen al een voorgevoel? Ik kocht van alle andere kleuren 2 bollen, ruim genoeg voor een paar sokken. Nog een paar effen bollen erbij, om die samen met de restjes ook weer om te toveren tot een paar sokken. Maar van deze groene kleur kocht ik dus 3 bollen. En ik denk dat ik weet wat ik er nu van ga maken: een Hitchhiker, zie hier: http://www.ravelry.com/patterns/library/hitchhiker
Ik vind dat een heel erg leuk model, en door de extra kleurtjes die in deze wol zitten, kan ik de Hitchhiker niet alleen dragen op de effen groene trui maar ook bij een paar andere truien die ik heb.

Ik ga eerst maar eens een begin maken aan die Hitchhiker, eens zien of het kleurverloop me bevalt. Als dat zo is, kan ik de sokken uithalen.

Fijne dag allemaal!
Anja

2 opmerkingen:

  1. Tja, als je 2 gelijke sokken wilt breien.
    Ik vind dat ook leuk hoor, als de sokken identiek zijn, maar aan de andere kant, het niet gelijk zijn vind ik ook weer het unieke aan handgebreide sokken.
    Toevallig heb ik net een paar sneakersokjes gebreid en die zijn wel identiek geworden, maar ik had het helemaal niet erg gevonden als dat niet het geval was.


    Breigroetjes,
    Anna Martijne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind het erg liggen aan het kleurverloop in de wol.
    De oranje sokken die ik vorige week (5 juni) liet zien, hebben een bepaald patroon met blokjes e.d. in het kleurverloop, en dan vind ik het zelf wel belangrijk dat de sokken identiek worden.
    Maar bij sokken zoals die ik afgelopen zondag liet zien, waarbij de wol dus wel uit meerdere kleurtjes bestaat maar niet echt strepen maakt, vind ik het niet belangrijk.
    Ik brei mijn sokken altijd 2 tegelijk, dus een verschil zoals ik nu tegenkwam, valt gelukkig wel snel op.
    Groetjes,
    Anja

    BeantwoordenVerwijderen