zondag 12 juni 2011

paars

Ik bedacht me vandaag dat ik mijn blog dan wel de naam "paarsedraad" heb gegeven, maar er eigenlijk nog niets paars te zien is geweest op de foto's. Ja, vooruit, lila voor het sjaaltje wat inmiddels een kussenovertrek wordt. Maar niet echt paars.

Vandaag een paar sokken afgemaakt, dat al wat langer op de pennen stond.
De wol ervoor heb ik vorig jaar februari gekocht op de Handwerkbeurs in Zwolle.
Ik had nog nooit met die meerkleurige-zelfstrepende sokkenwol van tegenwoordig gewerkt, en dit vond ik een mooie bol om het eens uit te proberen.
Dit zijn ze geworden:
En zo staan ze aan de voetjes:
De kleuren zijn moeilijk te fotograferen, het is een combinatie van paars, wit, petrol en donkergrijs.
Voeten glad gebreid (dat vind ik het fijnste in schoenen dragen) en de benen 3 recht 1 averecht.
Gewoon eenvoudige sokken, lekker te dragen onder een spijkerbroek.

Maar nu het vreemde: ik ben het bandje kwijt! Het bandje dat om de wol zat, en merkgegevens enz. bevat.
Ik heb altijd elke WIP in een apart tasje zitten, met alle belangrijke zaken bij elkaar, zoals natuurlijk alle wol voor dat project, patroon-patronen die ik gebruik als handleiding, proeflapje-gegevens (voor zover dat ik dat heb gemaakt, doe ik eigenlijk alleen bij grote projecten zoals een trui of vest). De bandjes bewaar ik ook in diezelfde tas. Als een WIP klaar is, doe ik bij de restanten wol de bijbehorende bandjes. Maar nu zit het bandje dus gewoonweg niet meer in de tas! Echt geen idee hoe dat kan, is me nog nooit overkomen. Ik kan jullie nu in elk geval even niet vertellen welke sokkenwol ik heb gebruikt.
Verbruikt is er 78 gram, dus van de bol van 100 gram heb ik nog 22 gram over.

En dan ga ik me wagen aan iets nieuws: een trui, gebreid van wol van de Zeeman.
Ik zag een tijd geleden bij Zeeman wol liggen in zo'n prachtige paarse kleur, die kon ik gewoon niet laten liggen. Op de band staat dat voor een trui (maat 40) 5 100 grams-bollen nodig zijn. Nu heb ik maat 36-38, maar het leek mij wat weinig, 5 bollen voor een hele trui. En omdat ik nooit een trui helemaal glad brei maar er dus ongetwijfeld wel iets van een kabel ofzo in zou komen, besloot ik 7 bollen te kopen. Nu heb ik nooit eerder iets gebreid met wol van Zeeman, dus ik heb geen enkele ervaring met hun wol. Breit het erg uit? Blijft het mooi met wassen?

Op Garnstudio vond ik een mooie trui, die ik van deze wol wil gaan breien.
Het is patroon nummer 52-8. http://www.garnstudio.com/lang/nl/visoppskrift.php?d_nr=52&d_id=8&lang=nl Zo, volgens mij is het gelukt om een link te plaatsen!
En zo ziet die trui er uit.
Ik wil de trui breien in maat medium, zo'n trui moet een beetje wijd zitten vind ik zelf. Maar er staat bij het patroon aangegeven dat er 1150 gram voor nodig is. Tja, met al die kabels enz. gaat er natuurlijk wel veel wol in zitten. Ik zou er dan dus nog 5 bollen bij moeten halen. Nu zal dat niet het probleem zijn, waarschijnlijk is het nog wel verkrijgbaar bij Zeeman, maar ik vrees dat ik dan niet meer hetzelfde verfbad zal kunnen kopen. Toch ga ik het proberen. Mocht ik een ander verfbad moeten kopen, dan gebruik ik die bollen voor de mouwen. Een eventueel klein kleurverschil zal dan niet opvallen.
Ik heb net even een proeflapje gemaakt. Zoals ik al schreef, dat doe ik eigenlijk nooit, behalve bij grotere projecten zoals truien en vesten. Vroeger, toen ik nog thuis woonde, deed ik het helemaal nooit. Ik kocht de wol die bij het patroon stond voorgeschreven, en ging aan de slag. Aanvankelijk breide ik uit de Hema-breiboeken, met Hema-wol. Later, toen ik eenmaal werkte en wat meer te besteden had dan alleen mijn zakgeld, ging ik naar een Phildar-winkel in een naburig dorp. Wat vond ik het daar een walhalla! Nog altijd is het mijn droom een dergelijke winkel zelf te beheren.
Ik breide altijd meerkleurig, of met ingebreide patronen, kabels e.d. Een trui of vest dat helemaal glad gebreid is, in tricotsteek, nee dat is niks voor mij. Veeeeel te langdradig en saai om te maken.
Oh, even een fotootje van het proeflapje, komt er toch nog iets paars op mijn blog te staan:
De wol heet Royal, 100 gram per bol, 241 meter looplengte, 100% acryl (ben benieuwd hoe dat me bevalt) en slechts 99 cent per bol:

Wat is het toch moeilijk om paars mooi op de foto te krijgen, de kleur is echt veel mooier dan op deze foto's lijkt.

De delen van de katoenen trui zijn inmiddels opgespannen en gedroogd, die ga ik waarschijnlijk morgen in elkaar zetten.
Iedereen een fijne voortzetting van dit lekker lange weekend!
Anja

Geen opmerkingen:

Een reactie posten