zaterdag 3 september 2011

2 WIP's

Vandaag in de zon even foto's gemaakt van de 2 projectjes waar ik nu mee bezig ben. In blogtaal: WIP's (= Work In Progress).

Het eerste werkje wordt een shawl. De wol liet ik al eerder zien, die komt bij de Wibra vandaan.
Zo ziet het werk er nu uit:

Ik gebruik dus alle drie de bollen tegelijk, steeds 20 steken met een draad en dan de volgende 20 steken met de draad van de volgende bol enz. Ik heb dus 2 openingen in de sjaal zitten. Waarom? Wacht maar af!
Dit is een makkelijk werkje, gewoon tricotsteek, dus heel geschikt om bij de tv te breien.

Het andere werk vraagt wat meer aandacht bij het breien. Op zich is het helemaal niet moeilijk,  ook gewoon tricotsteek, maar er komt wel het nodige telwerk bij kijken. Het ziet er nu zo uit:

Tja, wat gaat dat nu toch worden? Ik zal het maar gelijk vertellen: het wordt een vest. Ik brei het vest van boven naar beneden. Dat heb ik nooit eerder gedaan bij een groot project zoals een trui of een vest. Natuurlijk wel bij sokken, maar dat is toch iets heel anders.
Ik brei het vest van de paarse wol die ik een tijd geleden bij de kringloop kocht, en dat toen gedeeltelijk tot shawl en muts was gebreid. Ik houd niet zo van een groot project breien in 1 kleur, en bovendien is de hoeveelheid paarse wol bij lange na niet toereikend voor een compleet vest, dus combineer ik het met allerlei bolletjes. Ik brei er strepen van. Zo wordt het vest niet zo saai, is het breien ook minder saai, kan ik mooi wat aan restverwerking doen, kortom: heel veel voordelen!
De bolletjes die ik uit mijn voorraad had verzameld, om eventueel te dienen als inbrei-strepen, staan op deze foto's:


Ik zal ze waarschijnlijk lang niet allemaal nodig hebben. Bovendien heb ik besloten sowieso de 3 bollen donkerpaars niet hierin te gebruiken, ik denk niet dat het pluizige materiaal van deze bollen daar nu zo geschikt voor is.
Dat zijn deze 3 bollen:

Door het vest van boven naar beneden te breien, kom ik altijd uit met mijn wol. Als het meevalt blijk ik gewoon niet alle kleurtjes te hoeven gebruiken, en houd ik dus 1 of meer bolletjes over voor weer een ander projectje. Bovendien vind ik het wel een uitdaging, ik kwam het breien van boven naar beneden tegen op Ravelry (uiteraard zul je zeggen) en het leek mij erg leuk om eens te proberen.
Je moet elke 2e naald op 4 plaatsen 2 steken meerderen tot je voldoende steken op de rondbreinaald hebt staan om de armen te splitsen. En dat is best een werkje om je hoofd bij te houden. Ik had het geprobeerd met steekmarkeerders, maar als ik het werk dan een volgende dag oppakte was er steeds 1 of 2 van die markeerders losgeraakt, en moest ik toch weer gaan tellen. Dus nu doe ik het verder maar zonder markeerders, en tel ik gewoon een keertje extra als het nodig is.

Ik hoop dat weblog gauw klaar is met ombouwen, heel veel blogs liggen stil omdat ze niet gelezen kunnen worden, en ik vind het altijd zo leuk om te zien wat anderen weer voor moois hebben gemaakt!
Ik wens iedereen een fijn weekend verder.
Groetjes van Anja

Geen opmerkingen:

Een reactie posten