woensdag 27 april 2016

sokken voor mei-mij.



Ik ga weer een nieuw paar sokken breien, voor mijzelf.
En ik ga ze breien voor het RestEnd thema van de maand mei: Margariten, oftewel margrietjes.
In de kleuren wit, geel en (licht)groen.

In het afgelopen jaar heb ik al heel wat sokken gebreid van kleinere en grotere resten sokkenwol, dus mijn voorraad restjes is behoorlijk geslonken.
Dat is ook mijn doel hoor, ik wil af van al die mini-bolletjes in mijn voorraad, gewoon wat grotere restant bollen en hele bollen, meer niet. Illusie natuurlijk, want waar gebreid en gehaakt wordt, ontstaan vanzelf weer nieuwe resten. Maar dat vind ik ook helemaal niet erg. Ik vind het leuk om met meerdere kleuren te werken, houd niet zo van werken met slechts 1 kleur.
Maar ik had op een bepaald moment vorig jaar wel heel erg veel heel kleine rest-bolletjes, en die heb ik nu bijna allemaal gebruikt in diverse projectjes.

Het viel nog niet eens mee om voldoende restjes in de juiste kleuren bij elkaar te vinden.
Op de foto zie je het niet, maar zelfs het wit is niet allemaal hetzelfde, zit toch wat tint-verschil in.

Eigenlijk wil ik graag dit patroon gaan gebruiken:
Het heet Ruteleik, en is een gratis patroon op Ravelry. Je vindt het hier

Maar ik denk dat ik dat patroon voor een volgend paar sokken moet bewaren. Een paar waarin ik een grote bol garen als hoofdkleur kan gebruiken, door de hele sok heen. Met de restjes die ik in dit paar wil gaan verwerken, gaat dat niet lukken.

Wat dan wel? Behalve dat je bij de Ruteleik van de hoofdkleur een flinke bol moet hebben, gaat er door de ingebreide patroontjes ook nog eens extra veel garen in zitten. En ik heb niet zoveel garen. De witte bolletjes wegen samen 37 gram, het geel is maar 3 gram, en het groen is samen 50 gram.
Dus iets fair-isle-achtigs kan het ook niet worden. Maar gewoon strepen, nee, daar heb ik geen zin in, heb ik al genoeg sokken van en bovendien lijkt me dat bij deze kleurtjes ook wat saai worden.
Misschien pin-striped-socks?
Zoals deze:
Dat is een eenvoudig patroontje, want je breit 1 naald 1 steek afhalen, 7 steken breien, herhaal dit.
En de 2e naald brei je dan alle steken. Het patroontje zorgt voor een klein beetje structuur in de sokken, zonder dat het om meer garen vraagt dan enkel streepjes breien.
Hm, misschien dat ik daar dan maar voor kies.

Ik kan er natuurlijk ook nog een kleurtje bij pakken, bijvoorbeeld lichtgrijs, en daar dan de tenen, hielen en boorden mee breien? Nee, toch maar niet, wordt het weer erg bont van. En met deze kleurtjes worden het lekker zomerse sokken, daar vind ik grijs niet goed bij passen.

Natuurlijk kan ik er ook voor kiezen om gewoon nog niet te beginnen aan de sokken, maar ik heb gewoon zin in een simpel, gedachteloos breiwerkje, om vanavond even lekker mee te ontspannen op de bank na een dag hard werken.

Ik ga gewoon beginnen! Kom morgen of zo nog maar eens langs, zal ik je laten zien wat het uiteindelijk wordt.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten