zondag 24 april 2016

Niets meer op de naalden!

Ja, echt waar, ik heb op dit moment niets meer op de naalden staan.
Het paarse zomertopje is af:
 BBBRRR, ik heb het net even aangetrokken en dochterlief heeft er een foto van gemaakt.
De zon scheen weer eventjes, net na een hagelbui. Nou, dat was KOUD! Maar ik moet wat over hebben voor jullie, lieve lezers van mijn blog!

Ook het vest was af, en ik had beloofd een "draagfoto" te laten zien.
Dus ook die net even aangetrokken (en aangehouden!):

Oeps, had de knoopjes wel even recht kunnen doen voordat de foto werd genomen!

 Oké, het kussenhoesje is nog niet af. De voorkant wel:
Ik wist eigenlijk niet zo goed hoe ik de achterkant zou gaan maken. Maar ik heb besloten daar gewoon effen witte Afrikaanse bloemen voor te haken. In de praktijk zal alleen de voorkant te zien zijn, dus om meerkleurige bloemen te maken vind ik eigenlijk onzin. Maar door dezelfde vorm in effen wit te haken, blijft de achterkant van de hoes wel in stijl, en is het ook makkelijk passend te maken, met die aparte hoekjes die ontstaan door de vorm van de bloemen.

Bij de RestEnd groep op Ravelry is deze maand het thema voor de sokken: kersenbloesem.
Dus rood-roze-paars combi's zijn toegestaan.
Aanvankelijk koos ik deze resten uit:
Maar dat was te weinig voor een paar sokken. Dus zocht ik er nog een paar bolletjes bij, zachtroze in een glittergaren (merk e.d. onbekend, ooit gekregen van iemand, die er al een stukje mee gebreid had):
En ik besloot om er Dickerchen van te breien. Dat is de Duitse benaming van sokken, waarbij je steeds 2 draden samen breit. 1 draad wordt de gehele sok door gebruikt, meestal wordt daar een hele bol voor gepakt, en de  andere draad kan steeds varieren. Zo krijg je heel kleurrijke sokken, die toch harmonieus kunnen ogen, en lekker warm zijn!
 Gisteren de sokken opgezet, zoals ik het liefste sokken brei: 2 tegelijk op 1 rondbreinaald, van teen naar boord gebreid.
Ik hoefde met naalddikte 4 maar tot 42 steken te meerderen (ik heb een smalle, korte voet maar bij enkele draad sokkengaren brei ik 52 steken). Dus dat ging supersnel! Vanmorgen de boordjes eraan gebreid (met naald 5, zodat je een soepel boord krijgt), draadjes afgewerkt en op de foto gezet:
Ze zitten heerlijk!
De paarse streepjes maakte ik door daar niet de roze glitterdraad te gebruiken, maar de paarse + gemeleerde restjes die op de foto onder de kaartjes liggen:
En nog even de achterkant van de sokken:
Ik heb nog aardig wat plannen in mijn hoofd voor wat ik hierna weer ga maken, maar ga nu eerst maar lekker aan de effen witte Afrikaanse bloemen beginnen, dan kan ik het kussenhoesje afmaken.
En misschien maak ik nog wel een tweede, heb nog voldoende grijs, geel en wit garen liggen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten