dinsdag 19 april 2016

paars zomertopje

Oké, toegegeven, het is niet de beste foto, maar ik wilde even laten zien dat ik vrijdag het zomertopje klaar had.
Inmiddels ligt het er zo bij:
Want het is wel even nodig om dit goed te blocken.


Het patroon van de lace-rand is eenvoudig, maar als je het op de rondbreinaald hebt staan ziet het er toch vrij warrig uit.

Boven de lace-rand een eenvoudig recht-toe-recht-aan breiwerkje, alleen wat meerderen en minderen om een mooie taille erin te breien. Net wat mooier dan gewoon recht omhoog breien.

 Dan krijg je al een beter beeld van de lace-rand.

De strepen zijn onderin smal, maar in het bovendeel zijn ze breder. Dat komt doordat daar het werk in tweeën is verdeeld, een voor- en achterpand, wat dan heen-en-weer gebreid wordt.

Vooraf was ik bang dat ik niet zou gaan uitkomen met het garen, maar ik kon nog prima afwerkrandjes haken langs de armsgaten en neklijn. En dit kleine beetje is nu over.

Ik ben er blij mee, het past heel goed, voelt heerlijk zacht aan, en dat is natuurlijk wel erg fijn op je blote huid in de zomer.

Ik had jullie ook nog beloofd om het beige vest te laten zien als dat geblockt was.
Dit is hem:


Ingebreide zakjes, een kabel langs de raglanmouwen en langwerpige, houten knoopjes eraan, het zit heerlijk, gewoon een eenvoudig, maar prettig vest erbij.

En tenslotte de Afrikaanse bloemetjes. Dit had ik aan elkaar gehaakt:
eigenlijk al veel meer. Maar het beviel me niet, ook dit ging uiteindelijk bol staan. Ik haakte de deeltjes aan elkaar door de naald door beide lussen van beide blokjes te halen.
Nu heb ik ze allemaal los gemaakt, en ben ze anders aan elkaar gaan haken. De buitenste lussen van beide blokjes aan elkaar haken, en de binnenste lussen worden dus niet aan elkaar gehaakt.
Dat ziet er tot nu toe beter uit, hopen dat dit wel mooi vlak blijft. We zullen zien!

Als je het zo bekijkt, lijkt het of ik best veel heb gehaakt en gebreid de afgelopen weken. Toch valt dat wel mee, of tegen, net hoe je het bekijkt. Want ik heb helaas nog erg veel last van mijn rechterhand.
Bij de confrontatie met de hond, een paar weken geleden, zijn er kennelijk een paar pezen in mijn rechterhand geraakt, die nu nog steeds heel vervelend doen. Tja, dat werkt zo bij fibro. Mijn pink en ringvinger schieten regelmatig op slot, en dan schiet mijn hand min of meer dubbel. De 2 vingers staan dan haaks op mijn andere vingers, vreemd gezicht maar vooral: heel pijnlijk.
Ik weet dat dit vanzelf wel weer over gaat, geduld, en vooral in beweging houden, dat is het enige wat ik er aan kan doen. Dus gewoon doorgaan met handwerken, want (teveel) rust geven is funest!
Ach, er zijn ergere dingen (haha)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten