zondag 1 mei 2016

sokken voor mei-mij deel 2



Deel 2 van de sokken voor mei-mij: ze zijn af!

Ik begon met deze restjes garen:

Woensdagavond zette ik de sokken op de rondbreinaald:

Donderdagavond breide ik de voeten verder tot en met de hielen:



Vrijdagavond maakte ik het breiwerk af, en zaterdag stopte ik de draadjes weg.
Nu zijn ze dus al klaar, en mei begint vandaag pas!



Op de foto hierboven lijkt het boord wat wijd te zijn, maar ze zitten toch echt prima hoor!
De gele en witte bolletjes zijn helemaal opgebruikt, er is alleen wat groen overgebleven:



 Mijn Margriet-sokken zijn klaar!

Ik moet iets bekennen: mijn voornemen voor heel 2016 was Cold Sheep, maar afgelopen week ben ik de mist in gegaan.
Ik heb geen vrijmarkt bezocht op Koningsdag, ik moest die dag gewoon werken. Maar toen ik vrijdag even naar de kringloopwinkel ging, op zoek naar iets heel anders, kwam ik dit tegen:

 Een emmertje van Zuivelhoeve, vol met allerlei restjes garen, en een aantal bolletjes garen die er naast lagen. Op het emmertje stond een prijs, 50 eurocent, en ik vroeg wat alles bij elkaar moest kosten. Dat was 70 eurocent, tja, dat kon ik niet laten liggen hoor. Het weegt totaal 272 gram!
Dit zat er allemaal in het emmertje gepropt:
 Heel veel kleurige restjes garen, die ik ongetwijfeld zal gebruiken, deels in sokken, en deels in werkjes voor ons vakantiehuisje. Zoals ik al eerder vertelde zijn de kleuren die we daar gebruiken wit, (licht)geel en (licht)grijs, een vrolijk frisse combinatie is het, en ik wil er wat kussentjes en dergelijke voor maken.

Vandaag een vrije dag, geen werk, geen verplichtingen, het zonnetje zou vanmiddag gaan schijnen (we wachten er nog op), lekker aan een nieuw werkje beginnen. Nou ja, werkje, het wordt een vest voor mijzelf.
Ik heb dit jaar al eerder mijn Cold-Sheep-voornemen overtreden, toen kocht ik 3 konen bij de kringloop.
De koon met het rode garen kostte € 2,50. En daarvan wil ik dit vest gaan breien:
Ik had er al een keer een proeflapje voor gemaakt (jaja, ik ga het nog eens leren!_

En nu ga ik eraan beginnen. Uiteraard wordt het niet exact zoals het beschreven staat, ik pas vrijwel altijd iets aan aan mijn eigen wensen. Dit vest wordt grotendeels in ribbelsteek gebreid, dus heen en weer breien en alleen rechte steken breien. Ik vind dat niet zo mooi. Maar de raglan-mouw met een bredere afwerking dan gebruikelijk vind ik wel heel mooi. Ik brei het vest dus gewoon in tricotsteek, maar brei wel de raglan volgens het patroon. En de biezen brei ik ook volgens patroon, 5 steken breed en alle naalden averechts breien.
Het zal heel wat uurtjes vragen voordat dit vest klaar is, maar ik zal jullie natuurlijk op de hoogte houden van hoever ik ben.

Het is een patroon van Drops, te vinden op www.garnstudio,com
Het is patroonnummer 164-42. Op Ravelry staat het ook, en het verbaasde mij dat het nog maar zo weinig gebreid is volgens Ravelry. Maar toen ik gisterenavond eraan wilde beginnen, begreep ik dat al snel. Het patroon staat onnodig ingewikkeld beschreven (zoals me al vaker is opgevallen bij Drops).
Want je hebt niet een uitgeschreven patroon, van boord naar boord.
De raglan wordt apart beschreven, inclusief teltekening. De meerderingen, die je tegelijkertijd moet breien, worden weer op een volgende pagina beschreven. De plaats waar je de knoopsgaten moet maken staat weer ergens anders. Er staat wel dat je alle instructies vooraf goed moet doorlezen, maar ik kan me voorstellen dat mensen al snel afhaken (uh, breien).
Ik ga er zo eens even goed voor zitten, het is niet moeilijk maar uit ervaring met de patronen van Drops weet ik dat je er echt even de tijd voor moet nemen om goed te beginnen.

Fijne zondag iedereen, de zon begint hier nu ook door het wolkendek te prikken!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten