zondag 1 februari 2015

Februari wordt bont!


Nou, ik weet wel waar ik aan mee doe zeg (haha)!

Het thema voor de februari-sokken bij Ravelry-groep RestEnd is Helau und Alaaf, met als onderschrift bunt, bunter, am bunstersten!

En ik houd helemaal niet van bonte sokken!!!!

Alhoewel, voor een keertje misschien ook wel weer eens grappig.

Ik zou het thema zelf niet bedacht hebben, maar ja, ik ben opgegroeid net boven de grote rivieren, en heb dan ook niets met carnaval. En ook niet met bonte sokken.

Ik bekeek de resten die andere leden bij de Ravelry groep RestEnd hadden uitgekozen voor hun sokken, en dook toen in mijn restanten, om een keuze te maken.

Ik haalde dit uit de voorraad:

Nou, dat is voor mij behoooooorlijk bont!!! In de onderste rij liggen allemaal groene bolletjes, waar bij de 4 meest linkse bolletjes ook roze/paars erin zit. Zou ik roze/paarse/groene sokken gaan breien?
Nee, dat werd me toch echt veeeeel te bont.

Dus koos ik uiteindelijk deze kleurtjes (de bovenste rij met uitzondering van de meest rechtse bol):



Het is op de foto misschien niet zo goed te zien, maar de 2 bolletjes links van de meest rechtse bol zijn bolletjes verloopgaren (Drops Fabel). Hieronder een foto van toen het nog een complete bol was
(samen met de Zareska die ik gebruikte in mijn januari-sokken):

Nu nog even gaan bedenken hoe ik de kleuren ga gebruiken. Totaal gewicht van de bolletjes is 130 gram, dus ruim voldoende om nog een dik paar sokken te breien met dubbele draad. De blauw-witte sokken die ik eerder deze week liet zien, wegen samen 95 gram.

Die heb ik gebreid volgens het Take-5 principe: steeds 5 naalden breien met een bepaalde kleur en dan wisselen van kleur. Dit is een heel handige methode, waarmee ik kennis maakte bij diezelfde RestEnd groep op Ravelry. Er is een apart draadje daar, waar mensen hun Take-5 sokken tonen en elkaar vragen hierover stellen. Ga er maar eens kijken, er komen echt mooie voorbeelden voorbij.
Het is eigenlijk de bedoeling dat je gewoon steeds een ander bolletje pakt en 5 naalden breit, en dan weer een volgend bolletje pakken enz. Je krijgt dus 2 totaal verschillende sokken, maar daar houd ik absoluut niet van! En de meeste leden van RestEnd blijkbaar ook niet, want op de eerste bladzijden zie je nog heel drukke, zeer verschillende sokken, daarna komen er ongeveer-tot-precies-gelijke sokken, van mensen die wel het principe van Take-5 gebruiken om te wisselen van kleur na 5 naalden, maar die wel 2 dezelfde sokken willen maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten