dinsdag 3 februari 2015

sokken-mood


Ik ben deze week helemaal in de mood van het sokken breien.

Nadat ik de paarse gestreepte sokken af had, ben ik nu een saai, bruin stel sokken aan het breien.
Restjes Drops Fabel en Zareska, met een dubbele draad, wordt een lekker warm paar sokken, maar er is niet veel "spectaculairs" aan te zien. Vandaar dat ik vandaag zelfs vergeten ben om er een foto van te maken. Ik ben weer op mijn vertrouwde manier aan het breien, 2 tegelijk op 1 rondbreinaald en toe-up. Ik ben al halverwege het beengedeelte, dus die zijn vanavond nog wel af.
Maak ik er morgen een foto van, beloofd!

En dus heb ik vandaag ook maar vast bolletjes voor een volgend paar uitgezocht.
Zoals jullie weten is paars mijn lievelingskleur. Wat jullie misschien niet weten is dat ik een vreselijke hekel heb aan groen! Het was mijn moeders lievelingskleur, en ik denk dat ik in mijn jeugd gewoon iets teveel groen had. Zo weet ik nog goed dat zij een groene winterjas voor me had genaaid, met daarbij groen/witte sjaal, wanten en muts. Ongetwijfeld was het een mooi setje, maar ik vond het vreselijk lelijk! Zelfs onze keuken was appeltjesgroen! Dat was in die tijd weliswaar een modekleur voor keukens, maar ik vond het niet mooi (op z'n zachts gezegd).
Dus als ik in het verleden sokken breide van verloopgaren, en daar groene delen in tegenkwam, knipte ik die er uit!
Niet omdat het groen was, maar omdat ik het gewoon niet mooi vind combineren met roze, oranje of rood. En daar zat het dan dus wel tussen in dat garen.
Zodoende heb ik nu aardig wat kleine restjes groen. En die heb ik vandaag uitgesorteerd, in piepkleine bolletjes van 2 zelfde draden gewikkeld, en dan krijg je dit:

De tenen brei ik met de 2 bolletjes helemaal links. Dan ga ik de kleine bolletjes breien in volgorde zoals ze nu liggen, en de grote groene bol voorop gebruik ik dan als een doorlopende kleur. Daar wil ik dan ook de hielen van breien en de boorden.
Benieuwd hoe ze eruit gaan zien, wel lekker bont denk ik. Ach, we zullen het zien, ben ik in ieder geval weer wat groen uit mijn voorraad kwijt.

En dit bleef er nog aan wirwar draadjes over, groen met andere kleurtjes gemixt. Die ga ik denk ik eens een keer gebruiken in een Reste-Cowl. Dat is een patroon van, hoe kan het ook anders, de Duitstalige Ravelrygroep RestEnd.
Ga er maar eens naar op zoek, echt een aanrader die groep.
Trouwens, heel Ravelry is een aanrader, En op 1 februari behaalden ze het respectabele aantal van 5 miljoen leden!

P.S. De beide sokken-brei-boekjes bovenaan dit berichtje zijn te koop op onze website:
www.debreinaald.nl

Zo, nu lekker een bakje thee en aan het breien!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten