woensdag 8 januari 2014

alpaca trui en dilemma

Hallo iedereen,

De eerste week van het nieuwe jaar zit er al weer op. Wat vliegt de tijd!

De trui die ik aan het breien ben is erg leuk om te maken. Het patroon is vanaf de boorden naar boven, maar ik brei hem top-down. Ten eerste omdat ik vind dat truien die top-down gebreid worden over het algemeen een mooiere pasvorm hebben. Hoe dat kan weet ik niet, je zou zeggen dat het niet uitmaakt of je bovenaan begint en dan de steken verdeelt over panden en mouwen, of dat je romp en mouwen apart breit en dan bij elkaar laat komen voor de pas, maar als ik op Ravelry rond kijk, vind ik dat bottom-up gebreide truien toch vaak wat kreukelig ogen bij het begin van de pas.
Hoe dan ook, ik brei de trui dus van boven naar beneden. Geeft een klein beetje rekenwerk, omdat je de meerderingen moet omrekenen naar minderingen enz. maar het is niet lastig om te doen.

Ik heb 1 patroontje verandert in de pas, ik vond die niet zo mooi volgens het patroon en heb er een eigen draai aan gegeven. Het is vanaf de hals het eerste patroon met wit als ondergrond.
Verder heb ik me keurig aan het patroon gehouden. En nu ben ik dus de panden en mouwen gaan splitsen. Zo ziet het er uit:

Altijd lastig om een duidelijke foto te maken als je zelf het (gedeeltelijke) kledingstuk aan hebt, vind ik, maar het kan er zo wel mee door denk ik.
Nu komt er dus een heeeeeeeel saaaaaai gedeelte, het breien van de mouwen en panden met 1 kleur.
Maar goed, even door bijten, dan ben ik, voor ik er erg in heb, alweer onderaan. Daar wil ik dan ook nog wat patroontjes inbreien, zoals in de pas.

Ik verwachtte dat het krap zou worden met de bollen Alpaca die ik had. Daarom besloot ik om de gemêleerde bolletjes mee te breien. Maar als ik zie hoeveel (of eigenlijk hoe weinig) ik tot nu toe heb verbruikt, denk ik dat ik ook wel was uitgekomen met alleen maar de Alpaca. Toch hou ik het zoals het is. De bolletjes hebben een mooi kleurverloop en passen echt perfect bij de Alpaca kleuren, dus geen reden om er iets aan te veranderen. Als ik echt wol overhoud, zal ik wel zien wat ik daar dan nog van ga maken. Zal er aan liggen hoeveel er over blijft.

Tja, en dan het "dilemma" zoals in de titel van dit blogje staat. Zoals jullie weten ben ik al een tijdje bezig met "cold sheep". En dat wil ik het hele jaar 2014 volhouden. Op zich heb ik voldoende materiaal om dat probleemloos te doen. Maar, ik moet wel wat beter gaan nadenken, voordat ik aan een project begin! Ik liet jullie een tijdje terug een mandje met bolletjes zien, waarvan ik een sprei wilde haken. Ik had toen veel dingen aan mijn hoofd, dus een simpelweg recht-toe-recht-aan haakwerkje in de avond-uurtjes kwam goed van pas.
Dit was het mandje:

Dit heb ik er van gehaakt:

Een heerlijk warme sprei, gehaakt met dubbele draad. Maar....dat is achteraf toch niet zo slim gebleken. Ik dacht ruim voldoende te hebben, maar nee hoor, de witte en lichtgrijze bollen zijn nu bijna op! En de sprei is wel lang genoeg, maar niet breed genoeg! Hij is maar zo'n 60 cm breed. En ik heb in mijn voorraad geen grijze en/of witte bollen meer, die ik er bij kan pakken om de sprei toch het juiste formaat te geven. Dus, ik moet een keuze maken. De sprei helemaal uithalen en opnieuw haken met een enkele draad. Dan zal de sprei dus ongeveer de dubbele breedte kunnen krijgen met dezelfde hoeveelheid garen. Maar dan wordt de sprei wel veel minder warm. Of ik ga aan weerskanten stroken haken met 1 of meer andere kleuren, zodat de sprei lekker dik blijft, maar wel bonter van kleur wordt.
Ik weet het nog niet, dus ik leg dit maar gewoon even aan de kant. Kan ik er nog eens rustig over nadenken. Ik heb voorlopig genoeg andere werkjes om te gaan maken, en dan komt die sprei vanzelf wel een keertje.

Nou beste mensen, ik ga eerst maar eens de tuin in. Moet nog een deel omspitten, en dat wil ik graag af hebben voordat de vorst komt. Want die schijnt volgende week toch te gaan komen. Ach, het was best lekker zo, hoge temperaturen dus weinig stookkosten, maar een echte winter heeft ook wel wat hoor (vind ik dan).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten