zondag 26 januari 2014

2 tussendoor werkjes bijna klaar

Hallo lieve lezers,

Meestal als ik bezig ben met een groot project, komt er wel een moment, dat ik er even geen zin meer in heb. En alhoewel ik het breien met de Drops Alpaca zalig vind, en de trui ook echt wel naar wens lijkt te worden, had ik afgelopen week ook zo'n dipje.
Dus besloot ik om er gewoon lekker aan toe te geven, trui aan de kant, en in mijn bolletjes-voorraad op zoek naar iets waar ik wel mee aan de slag wilde voor een kleiner werkje.

Ik heb een aantal gekochte, wollen truien, allemaal in effen kleuren, zoals fuchsia, lila, paars. Een goede pasvorm, lekker warm, maar ook wel wat saaaaaaaiiiiii. Dus zocht ik uit mijn voorraad restjes op in die tinten, en besloot om daar een col van te breien. Eigenlijk een simpel werkje, rondbreinaald nummer 8,5, een avondje breien zou moeten volstaan. Maar, dat liep anders.
Deze bolletjes zocht ik bij elkaar:
Ik breide met 4 draden tegelijk. De lila bol links onderin, en de rest Lana Grossa Meilenweit rechts bovenin breide ik steeds mee, en dan 2 andere draden erbij. Ik wilde een col maken, naar een idee dat ik vorige winter zag op Ravelry. Ik ben daar lid van een Duitse groep, de Rest-End gruppe, die dus van alles maken, met resten. Hele mooie cols kwamen daar voorbij, met hetzelfde principe als ik gebruikte: 4 recht, 2 averecht, tot de col hoog genoeg was. En ik was al een heel eind:
De foto is bij kunstlicht genomen, dus slechte kleuren, maar het principe is wel duidelijk. Tja, ik houd niet van die hele losse sjaals die om je nek hangen, maar te wijd zijn om je warm te houden. Maar deze, deze sloot gewoon rondom mijn nek aan, zoals bij een coltrui, en dat was toch ook weer niet de bedoeling. Voor deze zette ik 72 steken op, uitgetrokken, toen geprobeerd met 90 steken, met 120 steken, maar het werd allemaal niet naar mijn zin. Bah, mijn tussendoor-werkje wilde niet lukken.

Dan maar iets anders tussendoor bedenken. Ik wilde een rood hart breien (voor mijn hubbie, als cadeautje voor Valentijnsdag). Wat ik in gedachten had vroeg om dikke rode wol, maar die had ik niet. Dan kun je 2 dingen doen:
1. je gaat naar de winkel en koopt dikke rode wol. Maar dat kon helemaal niet, op een doordeweekse avond is er geen wolwinkel geopend.
2. je neemt verschillende dunnere draden rode wol samen, en krijgt zo ook de gewenste, dikke draad.

Laat ik nu wel 4 bolletjes met dunner rood garen hebben:
En daar maakte ik dit van:

Inmiddels is die ook al opgevuld en dichtgenaaid, maar bij het kunstlicht krijg ik er nu geen goede foto van gemaakt. Bovendien wil ik er nog een randje langs haken. Als dat gedaan is, zal ik het hier wel laten zien.

En dus was er 1 tussendoor-werkje bijna af, en lag het andere nog te wachten om gemaakt te worden.
Uiteindelijk heb ik besloten om het anders aan te pakken. Geen ronde col op de rondbreinaald, maar een lange "slurf" breien, ook op de rondbreinaald. Als die genoeg lengte heeft om ruim om mijn nek te vallen, de steken afkanten. En dan aan elkaar naaien, en afwerken.
Zo zag het er vanmiddag uit:


Yep, jullie zien het goed, de sjaal lag op de, inmiddels bevroren, sneeuw!
Je zou denken dat de kleuren daar helder tegen zouden afsteken, maar helaas, het zijn maar sombere foto's geworden hoor. Nou goed, inmiddels heeft de sjaal de gewenste lengte bereikt, en is deze van de naalden. Nu nog aan elkaar maken, en dan brei ik er nog een lus om heen. En misschien vraag ik dochterlief wel of ze er 1 of meer bloemetjes op wil haken, ik heb nog wel genoeg over van de rest-bolletjes.

Zodra ze echte affo's zijn zal ik ze nog eens op de foto zetten, en jullie laten zien. Nu wordt het tijd om weer eens verder te gaan aan de trui. Ik wil weten of ik ga uitkomen met de wol, en dan vooral met de hoofdkleur paars. Ik ga samen met dochterlief naar de Handwerkbeurs, en mocht ik tekort komen, dan kan ik daar vast wel een bol paarse Drops Alpaca kopen. Het verfbad maakt niet uit, want die nieuwe bol zal ik hooguit hoeven te gebruiken voor de boorden onder aan de panden en de mouwen, en daarboven komt een rand, net zoals bij de pas, met de andere kleurtjes.

Jammer genoeg heb ik nog van niemand tips door gekregen over de blogs waarom ik vroeg.

Ik wens jullie allemaal een fijne zondagavond, en een goed begin van de werkweek!
Anja

Geen opmerkingen:

Een reactie posten