zondag 18 december 2011

hm

hm, tja, wat zal ik er van zeggen?
Eerst maar iets positiefs: het opschrijven van de naalden, zodat ik precies weet waar ik ben en wat ik moet doen, heeft goed geholpen. Kijk maar hoe ver ik gisterenavond ben gekomen:
Ik heb nu 100 naalden gebreid, 37 cm lengte heeft het nu aan de onderkant. Dat moeten er 120 worden.
Op de foto lijkt het overigens of ik in het begin maar aan 1 kant een kabel heb zitten, maar dat is gezichtsbedrog, zal de lichtinval zijn.

Ik heb toch zo mijn bedenkingen. Want echt rond wordt het niet. Als ik het voor me houdt, klopt de ronding van de pas wel, maar of het ook echt goed gaat uitkomen, helemaal rondom de hals, daar heb ik zo mijn twijfels over.

Ik heb eens op Ravelry gezocht, naar projecten met dit patroon. Er staan er 18, en maar 2 ervan zijn ook afgebreid! Blijkbaar ben ik niet de enige die zo haar twijfels heeft. En ik kan me goed voorstellen dat mensen het op een gegeven moment maar gaan uithalen, omdat het niet lijkt te gaan worden wat zij voor ogen hebben.
Kijk, dit zijn de 2 afgebreide jurken volgens dit patroon die op Ravelry staan:
Eentje in dezelfde kleurstelling als op de Drops-site:

En deze vind ik echt heel mooi geworden:
Het kan dus wel. Deze mevrouw heeft de jurk op naald 4.5 gebreid. Ik vind deze er echt heel mooi uit zien.

Ik twijfel niet alleen ivm de ronding van de pas, maar ook de kabel ligt er wel heel erg dik boven op. Nu komt de jurk natuurlijk min of meer aan die pas te "hangen", dus wellicht dat de kabel dan vlakker wordt getrokken. Ik denk dat blocken hier niet voldoende zal werken.
Aanvulling op zondagavond:
Wat doe je als je in naald 200 ontdekt dat er ergens iets niet klopt?!
Ik zat tijdens het breien van de 200e naald te tellen hoeveel naalden ik dan eigenlijk had gebreid inclusief de verkorte naalden, en daar klopte iets niet in de berekening! Toen nog maar eens de beschrijving van de verkorte toeren erbij gepakt, en ik heb een leesfout gemaakt. Ik heb alle verkorte toeren gebeid over alle 18 steken van de kabel, terwijl dat om en om had gemoeten, en de tweede keer had ik tot de kabelsteken moeten breien en dan al keren, dus niet ook heen en weer over de kabelsteken.
Vandaar dat die kabel er zou bovenop lijkt te liggen, die bestaat uit meer steken dan de bedoeling is.
Maar ja, dat ontdekte ik zoals ik al schreef pas in de 200e naald.
Ik ga het niet helemaal uittrekken, ik ga gewoon door op de zelfde manier, want ik verwacht dat het niet storend zal zijn om te zien.
Ik heb inmiddels wel zo de smaak te pakken van dit breiwerk, dat ik van plan ben om nog zo'n jurk/tuniek te gaan breien, met ander (gladder) materiaal, en dan op de manier zoals die beschreven staat.

Toen ik er aan begon, verwachtte ik dat het een behoorlijk werk zou zijn om te maken. Maar nu ik eenmaal bezig ben, heb ik de smaak zo te pakken, dat het inmiddels ook een prima breiwerk voor bij de tv blijkt te zijn. Het is even een gepuzzel bij het begin, maar nu gaat het heel vlot. 

Nou ja, ik ga vanmiddag er toch maar aan verder breien. Het gaat inmiddels best snel, dus ik zou vanavond de pas wel af moeten kunnen krijgen, en dan kan ik zien of het wat gaat worden, of dat het gewoon niet werkt, de combinatie van deze wol met dit patroon.

Mocht het me niet bevallen, dan wil ik het toch ook nog een keer proberen zonder de kabel er in, gewoon tricotsteek en ribbelsteek combineren, eens zien hoe dat dan wordt. (ik zit nu te denken dat ik dat misschien wel mooier vind, rustiger, maar ik ga niet nu de pas uithalen, eerst maar verder breien en zien hoe het me met kabel bevalt).

Fijne zondag allemaal!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten