zaterdag 17 december 2011

dat valt nog niet mee..

Vanmiddag heb ik de pas opgezet. Eigenlijk is het een heel eenvoudig patroon, aan de bovenkant 6 steken in ribbelsteek, aan de onderkant 10 steken in ribbelsteek, en daartussen over 24 steken verdeeld het kabelpatroon, wat ik vereenvoudigd heb tot 2 x een kabel over 4+4 steken. Links en rechts daarvan 3 recht en tussen de 2 kabels in 2 steken recht breien aan weerszijden, dus ook 2 recht breien aan de verkeerde kant van het werk.
Goed, klinkt als je het zo leest misschien best lastig, maar het is echt heeeeeeel simpel. Je zou dit gemakkelijk moeten kunnen breien tijdens het tv kijken of, zoals ik vanmiddag deed, tijdens het lezen van handwerkblogs.

Nou, dat laatste ging dus NIET! Want wat ik hierboven nog niet beschreef was het breien van verkorte toeren. Die zijn nodig, om de pas aan de onderzijde breder te laten uitlopen dan aan de bovenzijde.
Ook die verkorte toeren zijn op zich niet zo lastig hoor. Je breit naald 3 t/m de 24 kabelpatroonsteken, dan keer je het werk, breit terug over de kabelsteken, keert weer, en breit tot het einde van de naald. In naald 5 keer je niet, in naald 7 en 9 keer je wel, in naald 11 niet, 13 en 15 wel enzovoorts.
Dus een patroon met verkorte toeren bestaat uit 6 naalden aan de bovenzijde, en 14 naalden aan de onderzijde. So far so good. MAAR: tussendoor moet je om de 6 naalden de kabel breien, en dat telwerk loopt dus niet in harmonie met de verkorte toeren. Kortom: je telt je suf bij dit patroon!

Ik heb al heel wat keren moeten uithalen, omdat ik een verkorte toer vergat, of er juist één teveel had gebreid, en ook al een keer omdat ik de ene kabel de verkeerde kant op had gebreid, door de steken vóór in plaats van achter het werk te houden. En toen kreeg ik dit:
De kabel draait naar links maar moet naar rechts. Dus wéér uithalen!

Nu heb ik inmiddels een telsysteem bedacht, want aan alleen een toerenteller heb je bij dit patroon niet veel. Kijk, zo ziet het er uit:

Zoals jullie zien, wel verkorte toeren in naald 3 en 7, niet in 5, dan weer wel in 9 en 13 maar niet in 11.
En dat cirkeltje om 3, 9 enz. staat voor het breien van de kabel.
En ja hoor, het helpt. Dus misschien dat ik met dit eenvoudige schrijfsysteempje toch nog iets anders kan doen tijdens het breien. Tja, ik ben nu eenmaal iemand die is opgegroeid met "een vrouwenhand staat nooit stil" en "praten en breien tegelijk gaat prima samen" (of in mijn geval niet alleen praten maar ook lezen en tv kijken).

Nou, ik ga weer lekker verder breien. Misschien kan ik morgen een groter stuk van de pas laten zien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten