maandag 12 december 2011

heel veel te laten zien

Hallo allemaal,

Deze keer heb ik heel veel te laten zien.
Mag ook wel na alwéér een hele week blogpauze.
Tja, druk druk druk, vooral op het werk. Voor mij geen kerstvakantie, geen extra verlof o.i.d. maar juist een heel drukke maand op het werk.
Dinsdagochtend was Sint weer vertrokken naar Spanje, en kwamen er verbazingwekkend veel mensen kerstinkopen doen! Het leek wel of we het gratis weg gaven, zo werd er ingeladen in de winkelwagens.
's Middags konden we zo ongeveer een nieuwe kerst-show gaan opbouwen! En zo bleef het de hele week, we konden het gewoonweg niet aangesleept krijgen. Gisteren hadden we koopzondag, en eigenlijk verwachten we niet veel drukte, het was immers de hele week al druk geweest, de mensen zijn toch een keertje uitgekocht zou je denken. Nee hoor, alweer druk, en echt, je vulde een schap, en als je even later daar weer langs kwam, kon je opnieuw gaan vullen.
En klagen dat de mensen doen! Waarom we "zo weinig" hebben?! Zo was er eerder deze week een mevrouw die vond dat we maar weinig kerstballen hadden. Dat er een stormloop op was geweest en de leveranciers gewoon helemaal niets meer hebben, wilde ze niet van me geloven. Maar even later zag ik haar bij de kassa, en ze kocht o.a. 10 dozen met kerstballen. Ik grapte dat dit dus was wat ik bedoelde, als iedereen 10 dozen meeneemt blijft er natuurlijk niet veel over. En toen erkende ze dat daar inderdaad niet tegen in te kopen viel.
Echt, in al die jaren dat ik bij dit bedrijf werk, heb ik zoiets nog niet meegemaakt. Heel veel mensen spreken hun verbazing uit over "wat kopen de mensen allemaal veel, er is toch een kredietcrisis?" en dan vervolgens laden zij zelf ook hun karretje vol, en zeggen ze: "ja, maar we hebben het hele jaar al zuinig gedaan, nu even de remmen los en genieten van de decembermaand hoor".
Ach ja, alles is betrekkelijk, en blijkbaar zijn er heel veel mensen die het gewoon even zat zijn, elke dag die verhalen over de Euro-crisis enz. op het nieuws. "In januari zien we wel weer verder", hoor ik veel mensen zeggen.

Zelf heb ik 2 weken geleden al de kerstspullen van zolder gehaald, en samen met mijn dochter het huis in kerstsfeer versierd. Sinterklaas vieren wij niet meer, sinds zij niet meer gelooft, dus waarom wachten? Ik vind het altijd heel gezellig om te doen. En ik koop elk jaar toch nog wel een kleinigheidje erbij, gewoon voor de leuk (heb al zoveel, maar goed). Dit jaar 2 dozen ballen "gekocht" in mijn favoriete kleur: paars! Nee, die gaan niet in een kerstboom, vind ik veel te somber, maar mooi op een schaal of in een glazen vaas,met een klein snoertje lichtjes ertussen, vind ik dat toch wel heel leuk staan. Bovendien had ik een kortingsbon, waardoor ik voor de dozen helemaal niets hoefde te betalen!

Maar goed, ik had in de titel geschreven dat er zoveel te zien was, en nu heb ik nog helemaal niets laten zien!
De sokken die ik aan het breien was, zijn af. Heb ik, voor mijn doen, echt een eeuwigheid over gedaan.
Waarom? Nou, ze werden gewoonweg niet de sokken die ik voor ogen had toen ik er aan begon.
De donkerbruine kleur die in de bollen zit, is precies dezelfde kleur bruin als de trui die ik vorig jaar breide.
Deze bollen:
Deze trui:


En het leverkleurtje wat er in zit, is dan weer precies dezelfde kleur als de legging heeft, die ik onder die trui draag. Dus verwachtte ik een paar sokken te breien die heel goed onder dit stelletje zou passen.
Maar toen ik eenmaal aan het breien was, bleek er toch wel erg weinig donkerbruin in te zitten. Welgeteld 1 streep in de voet, 1 streep in het been en de hiel is donkerbruin. En als ik iets aan het breien ben dat niet wordt wat ik ervan verwacht, dan heb ik ook gelijk geen plezier meer in het breien, en pak ik dat breiwerk niet zo snel op.

Maar goed, zaterdag toch maar even afgemaakt, effen boord eraan gemaakt, net als de tenen van Zareska Maris. De rest is Drops Fabel. Ik had 2 bollen Fabel, en van de 100 gram heb ik er 52 verbruikt, dus in combinatie met de effen beige Zareska kan ik nog een paartje breien. Ga ik denk ik maar gauw opzetten, want ik ken mijzelf, anders blijven die rest-bolletjes in lengte van jaren in mijn voorraad ronddwalen, en dat vind ik dan toch weer zonde van de wol. Ik heb nog 48 gram, dus ik zal er iets meer Zareska doorheen moeten doen, af en toe een streepje of zo, dan kom ik mooi uit met die 48 gammetjes, en zijn die 2 bolletjes straks helemaal verwerkt.
Oeps, zou ik bijna vergeten de sokken te laten zien zoals ze zijn geworden:

Zoals ik ze het liefste brei: vanaf de teen, 2 tegelijk op 1 rondbreinaald gebreid.

Verder was ik natuurlijk de rood-grijze trui aan het breien. Ook die heb ik zaterdag afgemaakt. Moet nog wel worden geblockt, maar hier toch maar vast wat fotootjes:

Ik heb geen boorden aangebreid, maar een omslag gemaakt. Dat kun je doen door bij het opzetten eerst die omslag te breien, dan een naald averecht op de verkeerde kant als omslagpunt en dan met de hoofdkleur te gaan breien. Ik geef er de voorkeur aan om gewoon te gaan breien, en als al het breiwerk gedaan is, de steken op te nemen en de andere kant op te gaan breien. Zeker in het geval van deze trui bleek dat zinvol, want die binnenkant zie je niet bij het dragen, en kan dus van elke willekeurige kleur worden gebreid.

Op de laatste foto kun je zien hoe dat naar binnen toe wordt omgeslagen en dan vastgenaaid.
Ik heb de donkergrijze Scheepjeswol Allure ervoor gebruikt, omdat:
1. ik vind zo'n donker randje langs de onderkant van panden en mouwen praktisch, omdat je niet direct elk vuiltje erop ziet
2. van deze wol had ik nog de meeste grammetjes over (met uitzondering dan van het lichtgrijze Zareska, daarvan is nog 37 gram over, maar dat kan ik dan weer mooi gebruiken bij sokken).
Ik had namelijk maar heeeeeeeeel weinig grammetjes over, van het rood maar 2 grammetjes, van de donkerder grijze Scheepjeswol Ajax-nylon (is 85% wol en 15% nylon) is nog 6 gram over, en van de grijze Scheepjeswol Allure resteert nog 4 gram. Kijk, dat is toch weer leuke restverwerking.

De cold sheep die ik tot het einde van dit jaar voor mijzelf heb ingesteld bevalt mij goed. Behalve dat de voorraad wol slinkt, merk ik dat ik ook creatiever word door deze uitdaging. Bij de trui bijvoorbeeld, moest ik op zoek naar een combinatie van garens die ongeveer een even dik resultaat opleverden. Uitgangspunt was het rode Hema Flore. De kleuren die ik erbij koos waren (bijna) allemaal dunner, zodat ik met een dubbele draad ben gaan werken. En zo ontstond spelenderwijs de combinatie van het donkergrijs en lichtgrijs. Het donkere is de Scheepjeswol Ajax die ik eerder liet zien (en ooit gekocht heb bij de kringloop) en de lichtgrijs is Zareska Maris, sokkenwol dus, maar natuurlijk ook heel goed te combineren in andere kledingstukken.
De effen donkergrijze baan is gemaakt met de Scheepjeswol Allure, die ik ooit aanschafte bij de LYS in het naburige dorp, voor 1 euro per bolletje lagen ze in de uitverkoopbak. Die gebruikte ik toen bij de randen van de noorse trui, waarvan ik in een vorig bericht de foto's liet zien van de omslag. Die hele trui is gebreid van bolletjes uit die opruimbak (bij Ravelry kun je hem zien bij mijn projecten, onder die titel Cardigan, based on Drops patroon 35-20).
Zal hem hier ook nog maar even laten zien, weten jullie waar ik het over heb:
En als je aan 2 projectjes tegelijk werkt, en ze op dezelfde dag af worden gebreid, moet er natuurlijk nodig een nieuw werk op de naalden worden gezet. Ik heb alweer een patroon van Drops uitgekozen.
Het is een jurk dit keer. Nu heb ik al heel veel gebreid in mijn leven, maar nog nooit een jurk. Ach, je zou het net zo goed een tuniek kunnen noemen hoor, ik zal er echt niet alleen een panty of maillot onder dragen. Dit is de foto van de site van garnstudio:
Zal ik later nog plaatsen, garnstudio is weer heel traag dus de foto kan ik nu even niet downloaden.
Zo, gelukt, dit is de jurk, het is patroon nummer 132-1:
Wat ik zo leuk vind aan dit patroon, is de pas. Ik wil de jurk breien van de Gedifra Videra die ik in september kocht. En het leek me leuk om de pas dan te breien van de roze Loanda die ik tegelijkertijd kocht:
De Videra:
De Loanda, het gaat om de 2 roze bolletjes onderaan:

Maar kijk, dit heb ik nu op de naalden staan:
En dan is er al ruim een half bolletje verbruikt, terwijl ik maar 2 bolletjes heb! Dat gaat dus niet lukken. Bovendien vind ik het ook niet zo mooi, ik denk dat ik de jurk maar in het geheel van de Videra ga breien.
Ik ga ook het e.e.a. aanpassen in het patroon. Ja tuurlijk, brei ik ooit wel eens een patroon helemaal volgens de beschrijving? Nee dus!
Kijk, ik zal proberen te laten zien wat ik niet mooi vind aan het patroon dat in de pas wordt gebreid.
De kabel vind ik leuk, de ribbelsteek eromheen ook, maar tussen de ribbels en de kabel wordt een randje gemaakt wat ik echt niet mooi vind. Door samenbreien, omslagen en afhalen, breien en overhalen, krijg je een randje. Ik heb een stukje gebreid met dat randje, en daarna een stukje zonder. Dat laatste beeld vind ik veel rustiger. Dus die rand laat ik er uit.
Op de foto zie je rechts een pijl met 1 erbij, dat is de rand zoals die hoort, en bij de pijl met 2 erbij is de rand weggelaten.
Moeilijk te zien misschien maar zelfs op een niet zo scherpe foto zie je denk ik wel het verschil, onrustig en rustig beeld.

Dus straks maar eens een begin maken aan de nieuwe pas, en dan brei ik die met de Videra, en zonder het randje langs de kabel. Zien hoe dat wordt.

Zo lieve lezers, dat was het weer voor vandaag. Ik verwacht niet vóór zaterdag hier weer terug te zijn, omdat ik de komende 4 dagen overdag werk, en 's avonds is het te donker om iets fatsoenlijk op de foto te kunnen zetten.
Fijne week allemaal!

1 opmerking:

  1. Zooo, jij hebt niet stil gezeten zeg!! Verbazingwekkend waar mensen die het al zo druk hebben, de tijd vandaan halen. Zegt men ook van mij, maar hier en daar steel ik wel eens wat tijd zeg maar...
    Mooie resultaten heb je nu van al die ingezette tijd, hulde!

    BeantwoordenVerwijderen