vrijdag 5 augustus 2011

Men neme...

Hallo lieve lezers/lezeressen,

Het boek heb ik eerder deze week ontvangen, en ik heb er al heerlijk van zitten genieten.
Tja, vakantie, dus alle tijd.
Ik heb al 2 patronen uitgekozen die ik er uit wil gaan breien. Maar ja, daarvoor heb ik geen wol in voorraad.
Eerder breide ik het vest en de trui van (dikke) bolletjes bij Zeeman vandaan. Die bollen had ik gekocht om eens uit te proberen hoe dat bevalt. Ik las op meerdere blogs enthousiaste verhalen over bolletjes bij Zeeman en Wibra vandaan. Ik moet zeggen dat het me met breien prima is bevallen. Nu natuurlijk nog afwachten hoe het met dragen/slijten zal gaan, maar dat zal de tijd leren.
Ik kocht die bolletjes met de bedoeling er "alledaagse" truien of vesten van te breien.
Maar voor de patronen die ik uit het breiboek heb uitgekozen wil ik goed materiaal gaan gebruiken.
En de paar wolwinkels die er hier in de wijde omtrek zijn, zijn allemaal gesloten ivm vakantie.
Dus ik zal even geduld moeten opbrengen, voor ik wol kan uitzoeken en aan de slag kan.

Tja, en wat doe je dan? Vakantie, lekker de tijd om eens de wol-voorraadbakken door te spitten. En dan krijg je vanzelf dit soort dingen:
Men neme...
a. 2 bolletjes wol:
- de groene kocht ik op de Handwerkbeurs in Zwolle, bij Bart en Francis, die Belgische "jongens", daar koop je voor een habbekrats een hele berg bolletjes
- het oranje vond ik een keer in de uitverkoopbak van mijn favoriete wolwinkeltje; in die bak is elke bol die er in ligt 1 euro.

b. een rondbreinaald dikte 5.


Men zet 64 steken op, men breit steeds 5 naalden recht met groen en 3 naalden averecht met oranje (zodat het oranje wat meer naar voren komt te liggen); de eerste en laatste keer met oranje slechts 2 naalden breien, en bij de laatste keer groen de 5e naald averecht breien, en dan recht afkanten, zodat de bovenkant niet omrolt.
En dan krijg je dit:

Huh, wat is dat dan?
Nou kijk, dat is dit:



Ik heb een lekker dik, oranje winterjack dat ik graag draag als ik met de honden ga wandelen. Hier in het buitengebied in de polder kan het venijnig koud zijn als het 's winters waait, en met deze heerlijk warme col zal ik daar geen last meer van hebben. Kan zelfs lekker over mijn oren heen getrokken!

Een simpel tussendoor-breiseltje, waarmee ik ook weer 138 gram uit mijn voorraad heb verwerkt.
Dit is er nog over, 6 grammetjes:
En nu ga ik de trui in elkaar zetten, het breien is af, en nu komt het vervelendste werk (althans, dat vind ik dan): het in elkaar naaien van de trui.

Ik wens iedereen een heel goed weekend!
Anja

Geen opmerkingen:

Een reactie posten