woensdag 17 augustus 2011

jeans-sokken zijn af

De sokken waar ik in Luxemburg mee begonnen was, zijn inmiddels af. Jeans-sokken, omdat ze qua kleurstelling zo goed passen onder een spijkerbroek.
(zoals altijd: klik op de foto's als je het vergroot wilt bekijken)

Technische gegevens:
Drops Fabel kleurnummer 522
Maat: 35 (zoals alle sokken: voor mijzelf), 56 steken
Naalden: Knit pro rondbreinaald 2,5 zoals altijd tegelijk gebreid op 1 rondbreinaald, en zoals altijd met versterkte hiel
Boorden 2 recht 2 averecht, been en bovenvoet 6 recht 2 averecht. Op de foto's wat lastig te zien, maar dat geeft een mooie overgang, 2r-2av-2r van het boord vloeit als het ware over in 6 recht, de 2 av die overbleven lopen door in het been.
De kleur-overgangen waren prima, dus weer 2 zusjes kunnen breien. Geen aanhechtingen, zoals ik wel eens op andere blogs lees, maar op de een of andere manier vond ik het anders aanvoelen als normaal. De sokken gleden niet lekker over mijn rondbreinaald, het materiaal leek wat stugger dan anders, terwijl het toch gewoon dezelfde samenstelling heeft als altijd. Geen idee hoe dat komt.
Verbruikt: 56 gram, over 42 gram (ja ik weet het, dat maakt samen 98 gram en geen honderd, maar het gewicht wordt o.a. bepaald door de luchtvochtigheid, dus dat zal die ene gram per bol verschil zijn).

Van de 2 restantbollen ga ik nog een paar sokken breien, gecombineerd met effen blauwe Drops Fabel, kleurnummer 107. Ik wil de tenen, hiel en boorden effen blauw breien, en deze keer weer eens toe-up breien, dan kan ik zien hoe ver ik kom met de gemeleerde bolletjes, en eventueel her en der wat effen blauwe streepjes breien, om toch voldoende beenlengte te kunnen krijgen. Dit zijn ze:

Tjonge, wat hebben we (eindelijk) lekker weer zeg! Ik vind het wel sneu voor de jonge kinderen hier (regio Midden), de basisscholen zijn afgelopen maandag weer begonnen. Erg best weer hebben ze niet gehad in hun zomervakantie, en net nu het gaat zomeren moeten ze weer aan de slag!
Mijn dochter en ik zijn deze week nog vrij, maandag mocht zij haar rooster gaan ophalen, en dinsdag begint het schooljaar voor haar. Een spannend jaar, want ze gaat naar Havo 5 dus eindexamenjaar!
Gelukkig staat ze er goed voor, met de cijfers die ze dit jaar haalde voor de school-examens.
Zelf ga ik ook maandag weer werken. Ik werkte altijd 13 uur in de week, verdeeld over 4 avonden, maar nu ga ik meer werken, ruim 30 uur per week (ben ik trouwens al voor mijn vakantie mee begonnen, dus het is niet helemaal nieuw meer voor me). Ik ga wat meer overdag werken, en ik hoop uiteindelijk helemaal van de avonden af te kunnen. Ben ik 's avonds gezellig thuis, en kan ik dochterlief eventueel helpen bij haar schoolwerk. Er zal dus wat minder tijd overblijven voor breiwerk, maar misschien zal het ook wel meevallen. Ik werkte 's avonds, en ik moet zeggen dat ik overdag toch niet zo snel naar een breiwerkje grijp, dan heb ik altijd wel wat in het huishouden te doen, of wandelen met de honden enz. Maar 's avonds vind ik het heerlijk om een breiwerkje in mijn handen te hebben, tijdens het tv-kijken. Ik ben niet zo'n tv-kijker, maar als ik kijk moet ik ondertussen wel iets te handwerken hebben, alleen maar naar de tv staren is niets voor mij.

Oh ja, heb ik jullie nog niet laten zien. De avond voordat we naar Luxemburg vertrokken, had ik even geen handwerkje bij de hand. De trui was af, de bolletjes wol voor de jeans-sokken waren al ingepakt, en ik had geen zin een ander paar sokken op te zetten, wat dan weer een week zou blijven liggen. Dus: een bolletje wol uit de voorraad gepakt (geen idee welk merk of zo, had geen bandje meer om zich heen zitten) en lekker blokjes zitten breien, Ik heb een aantal langwerpige kussentjes met borduurwerk erop, maar daar ben ik eigenlijk wat op uitgekeken. Ik kwam precies uit met het bolletje. Er moet nog wel een achterkantje aan gemaakt, maar zo ziet het er nu uit:

En de paarse uitgetrokken wol? Die is gewassen en ligt nu te drogen in de zon. Kijk maar:

Als het droog is en op bolletjes, zal ik eens wat proeflapjes ermee gaan maken. Ik heb wel een bepaald idee in mijn hoofd, om met de gemeleerde wol van de sokken-later-wandschoenen een patroon in te gaan breien. Het is bijna 500 gram bij elkaar, zou genoeg moeten zijn voor een trui voor mijzelf, maar eerst maar eens zien of het idee dat ik heb wel mooi wordt met deze combinatie.
Als ik zover ben laat ik het hier uiteraard zien, maar nu moet het eerst nog drogen.

Fijne, zonnige dag verder!
Anja

1 opmerking:

  1. Hoi Anja.
    Dat zijn hele mooie sokken geworden.
    En de restjes gebruiken met dat effen wol staat ook vast heel mooi als ze af zijn.
    De wol wat op het rekje ligt kun je ook goed gebruiken zo als voor een trui,maat ook een paar warme sokken natuurlijk.
    Ik ben benieuwd hoe de volgende sokken worden,en wat je gemaakt hebt van dat onderste wol.
    Groetjes Hetty.

    BeantwoordenVerwijderen