zondag 31 januari 2016

voortgang vest en nieuwe sokken

Vorige keer schreef ik over mijn twijfels, of ik wel zou uitkomen met mijn 9 bollen Pingouin Top voor het vest wat ik aan het breien ben.
Ik overwoog er kleuren bij te nemen, er een Fair-Isle rand in te breien o.i.d.
Maar eigenlijk wilde ik dat helemaal niet, ik wilde gewoon eens een effen vest breien.
Dus heb ik besloten het er maar gewoon op te wagen. Eerst de mouwen breien, dan zie ik vanzelf wat er overblijft voor het pand. En dan zie ik ook vanzelf wel of dat voldoende is voor een goede lengte van het vest.
Dus eerst de ene mouw gebreid, en gisterenavond de andere mouw begonnen:
Voor een mouw heb ik iets minder dan 1 bol nodig. Dat betekent dat ik 4 bollen overhoud om het lijf van te breien, en ik denk dat dat toch wel genoeg zal zijn. Gelukkig, want ik brei meestal met meerdere kleuren, en wilde nu graag een effen beige vest, om bij (veel) shirtjes e.d. te kunnen dragen.

Verder ben ik deze week aan het haken geweest voor De Breinaald. We willen in maart alweer op een hobbymarkt staan, en ik wil dan graag de nodige spulletjes voor verkoop klaar hebben, Wat we bijvoorbeeld altijd wel goed verkopen zijn pannenlappen! Ja serieus, we hebben er altijd wel een aantal bij ons, en die worden grif gekocht. Vaak horen we van mensen dat ze dat leuker vinden dan "gewoon-in-de-winkel-gekochte", staat leuker in de keuken, een stukje nostalgie zeg maar.
Heb er even geen foto van, komt nog wel weer eens.

Ik brei op Ravelry mee in 3 KAL's. Alle 3 gaan ze over sokken breien, bij alle 3 wordt er elke maand 1 of meerdere thema's opgegeven, en ik ben niet van plan om dit jaar 36 paar sokken te breien hoor, maar ik wil de thema's elke maand combineren in 1 paar.
Voor de maand februari is in de Socks-from-Stash groep het thema: Knit with the oldest sock yarn in your stash.
In The Everlasting Sock Challenge groep krijg je elke maand een aantal thema's waaruit je kunt kiezen, en ik koos: Find one of your older sock worthy yarns and knit it up!
Makkelijk hè, die hebben deze maand hetzelfde thema!
En in de RestEnd groep is het thema voor februari: Schokoladenblumen, oftewel bruin-tinten.

Ik heb gisteren eens mijn restjes-voorraad erbij gepakt. Ik heb best een aantal bruine sokken in mijn la liggen, dus ik verwachtte nog aardig wat resten te hebben, maar dat valt tegen. Ik heb namelijk ook al een paar keer sokken gebreid met de grotere bruine resten, dus er zijn niet zo heel veel bruine restjes sokkenwol overgebleven.
En toen bedacht ik me opeens, dat ik nog mijn mandje met stopwol heb. En dat is beslist het oudste garen wat ik in mijn bezit heb. Op een paar aankopen na, zijn dat namelijk kaartjes die nog uit mijn oma's winkel komen. En die winkel is gesloten in mei 1965, een paar maanden voor mijn geboorte!
Die wol is dus zelfs ouder dan ik zelf ben!

Ik wil een paar sokken gaan breien met streepjes, en gebruik een grote ecru-kleurige bol die voortdurend mee loopt:
Ik ga er nog even over denken hoe ik het precies ga doen. Ik kan om-en-om 1 streep ecru, 1 streep stopwol doen, dus krijg ik een dun paar sokken. Ik kan ook dikkere sokken breien, door diezelfde strepen te breien, maar dan steeds een ecru draad mee te breien. Dus 1x dubbele ecru draad, 1x combi van ecru en stopwol. De sokken zijn dan dikker (en dus warmer, wat mijn altijd koude voetjes vast wel zullen waarderen) maar ik denk dat het minder mooi zal zijn.
En ik twijfel ook nog of ik echt alleen streepjes ga breien. Een soort van Fair-Isle achtig patroontje zal misschien ook wel mooi uitkomen.

Ik heb voorlopig dus genoeg te doen, maar vandaag zal er niet veel van komen, moet straks aan het werk. Maar vanavond na thuiskomst zit ik vast nog wel even met een handwerkje op de bank.

Fijne zondag allemaal!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten