dinsdag 5 januari 2016

ijsvrij!


hier in het Noorden van het land zijn de scholen gesloten, rijdt het openbaar vervoer niet en hebben veel bedrijven hun deuren gesloten, vanwege de ijzel. Je kunt hier letterlijk op de straat schaatsen!
Ik kan mij zo'n situatie nog herinneren van lang geleden, ik zat in de 2e of 3e klas van de Havo, en we kregen les in 2 verschillende panden. Op 1 dag in de week was ons rooster zo onhandig, dat we echt elk volgend uur les hadden in het andere gebouw. Normaal fietsten we dan dus op en neer, maar toen had het ook flink geijzeld, en we zijn toen op de schaatsen naar school gegaan (schoenen mee voor in de klas), en elk uur weer schaatsen onderbinden om bij het andere schoolgebouw te kunnen komen. Veel les hebben we die dag niet gekregen, maar ijsvrij? Nee hoor, daar deden ze toen niet aan.
Nu is het bedrijf waar dochterlief stage loopt vandaag gesloten. Zelf zou ik middag/avonddienst draaien, maar er werd gewaarschuwd niet de weg op te gaan als het niet strikt noodzakelijk is, en in overleg met mijn manager ben ik vandaag dus ook niet op pad gegaan. Kan echt niet, er ligt een ijslaag op de wegen, je hebt geen enkele grip.
Ze geven aan dat dit nog tot morgenochtend duurt, ik hoop dat het dan morgenvroeg "warm water" gaat regenen, want dan zal ik toch op pad moeten naar mijn werk.

Ach, dagje nuttig besteed hoor, dochter aan schoolwerk/stage-opdracht, en ik heb de administratie van 2015 eens helemaal bijgewerkt.

En als jullie even op de fotootjes hebben gelet, weten jullie waar ik gisterenavond aan begonnen ben.
Aan de rode-rozen-sokken. Het worden dus grijze sokken met rode streepjes erin, en dan wil ik in het been een roos of een rozenrandje breien. Nog even op zoek naar een leuk patroontje.
Mijn plan is om juist de hele kleine restjes op te maken, en dat lukt zo aardig. De bolletjes helemaal bovenaan op de foto zijn al opgebruikt, nu ben ik de restjes Drops Fabel aan het verwerken, dat zijn die zelfstrepende bolletjes bijna onderaan. En daarna zijn de tussenliggende kleine bolletjes aan de beurt.
Ik weet het, ik ben heeeel zuinig op garens. Ik kan het gewoonweg niet over mijn hart verkrijgen om garen weg te gooien, maar soms houd ik zulke kleine restjes over, dat ik me afvraag of dat het bewaren wel waard is. Maar ach, zolang ik sokken brei kan ik daar prima allerlei restjes in verwerken.

Iedereen die hier in het Noorden nog de weg op moet vandaag: doe alsjeblieft heel rustig aan!
En voor iedereen die lekker binnen kan blijven: geniet van het mooie uitzicht van de sneeuw en ijzel, en dan net als ik: met een breiwerkje op de bank!
Fijne avond iedereen!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten