maandag 14 september 2015

alle maaswol bij elkaar

Ik bedacht me dat het wel leuk zou zijn om al die kaartjes met maaswol die ik hier heb, eens op een foto te zetten.
Het zijn er aardig wat, kijk maar:


De meeste zijn al heel oud, erfgoed van mijn oma. Mijn oma had vroeger een manufacturenwinkel. Ik ben er nooit geweest, helaas werd de winkel gesloten toen mijn opa en oma verhuisden. Mijn moeder was toen zwanger van mij.
Dat is inmiddels al ruim 50 jaar geleden!
Vorige week vierde ik mijn 50e verjaardag, en ik kreeg heel veel leuke cadeautjes. Op de foto de vele lieve, leuke cadeautjes die ik van mijn dochter mocht ontvangen:


Goed, de manufacturenwinkel van oma dus. Ik ben naar haar vernoemd. Zij heette Antonia Joziena (ik dus ook), haar roepnaam was Joziena, maar zij werd zo nooit genoemd. Men zei altijd Jochie tegen haar! Toen ik eens google-de op gegevens over haar winkel, vond ik een oude foto (uit 1923) waarbij vermeld staat dat o.a. te zien is de manufacturen- en gelanterienwinkel van mevrouw Jochie .... (ivm privacy vermeld ik hier geen achternaam). Zo grappig, mevrouw Jochie!

Het woonhuis en de winkel werden verkocht aan de naastgelegen scheepswerf. En er bleef nog aardig wat voorraad over. Ik weet niet of er gewoon geen uitverkoop is gehouden of zo, maar ik weet dat bij opa en oma in huis heel veel te vinden was, wat nog uit de winkel was overgebleven.
Waaronder dus maaswol.
Mijn moeder heeft dat ooit gekregen, zij heeft er veel van gebruikt, want in mijn jeugd werden sokken nog gewoon gestopt. Zelf doe ik dat trouwens ook nog wel, als sokken nog prima zijn op een enkele dunne plek na, dan wordt die dunne plek gestopt. Ik heb dat nog geleerd van mijn moeder, hoe je dat zo netjes kunt doen dat het niet te zien en niet te voelen is.

Inmiddels heb ik dus weer heel veel kaartjes gekregen. En ook alweer heel veel hiervan gebruikt. Om sokken te stoppen, maar ook om sokken ermee te breien. Iedereen die mijn blog al wat langer leest, weet dat ik niet van effen sokken houd, maar van sokken met meerdere kleuren erin verwerkt.
Dit geldt overigens voor al mijn breiwerk, ook truien of vesten zal ik nooit maken van slechts 1 enkele kleur.
En bij het inbreien van kleurtjes in sokken maak ik dus ook regelmatig gebruik van deze maaswol-kaartjes.

Inmiddels staat er alweer een nieuw paar sokken op de naalden. Ik ben inmiddels voorbij de hiel:
(sorry voor de kwaliteit van de foto, iets bewogen, maar inmiddels is het hier te donker om een betere foto te kunnen maken)


Deze brei ik in het kader van het september-thema bij de Rest End groep op Ravelry: zonnebloemen.
Ik brei nog 1 zelfde rand zoals er op de voet 2 zijn, en daarboven komt een rand met zonnebloemetjes.
Daarvoor heb ik gezocht op het internet, en uiteindelijk vond ik een borduurpatroontje van een zonnebloem, wat ik als basis heb gebruikt voor mijn patroon:


Inmiddels wordt het hier in huis behoorlijk donker (het is pas 10 voor 3 maar er is een fikse regenbui losgebarsten), mijn huishoudelijke werkjes zijn gedaan, morgen pas hoef ik te gaan werken, dus ik ga nu lekker een stukje verder breien aan mijn sokken.

Tot de volgende keer!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten