zondag 13 november 2011

een dagje breien

Hè bah, wat een vervelend weer! Gisterenavond was de weersvoorspelling voor dit gedeelte van het land nog zo mooi. Het zou een zonnige dag worden, en er werd geen mist verwacht. Maar dat kwam niet uit.
Het zit hier potdicht van de mist, het is een grijze, grauwe dag tot nu toe. Hopelijk kan het zonnetje er vanmiddag nog even doorheen prikken.

Nou ja, voor vandaag toch geen afspraken of plannen gemaakt, dus het wordt een lekker dagje breien.
Ik liet eerder deze week de oranje sokkenwol zien, waarvan ik sokken wilde gaan breien. Het waren 2 restanten van 2 bollen Fabel sokkenwol, totaal gewicht 44 gram. Niet voldoende voor een paar sokken, maar in combinatie met wat gebroken witte sokkenwol (dezelfde kleur als ook in de oranje zelfstrepende wol zit) moest ik er toch nog wel een paartje uit kunnen halen.
Ik ben al een behoorlijk eind, tegelijkertijd gebreid op 1 rondbreinaald 2 1/2 zien ze er nu zo uit:

Er kwam wat knip- en plakwerk bij kijken, want ik wilde de tenen, hielen en boorden (zo goed als) effen oranje maken. Dat is wel gelukt, maar nu heb ik nog net genoeg oranje over voor de boorden, terwijl ik de benen nog niet lang genoeg vind om al aan het boord te gaan beginnen. Een stuk effen wit breien vind ik geen optie, dus vanmorgen de doos met sokkenwolletjes gepakt, en daar deze restanten uit gehaald:

Van het merk G-B Match. Ik kocht er ooit 2 verschillende bollen van, om eens uit te proberen. Breit fijn op, maar ik vind de kwaliteit bij het dragen een stuk minder dan Fabel. Maar voor een stukje been is de wol zeker geschikt. Dus ben ik de bolletjes gaan afwinden, en knipte ik er de grotere oranje stukken uit. Toen hield ik dit over:

8 grammetjes oranje, die ik nu ga gebruiken om de benen net iets langer te breien. En dan heb ik weer een paar sokken!

Tja, ik ben de laatste tijd wel druk met restverwerking. Maar goed, dat was ook mijn bedoeling, daarvoor had ik mijzelf de cold-sheep opgelegd. Juist om ten eerste wat voorraad te verwerken, maar ook omdat ik op die manier altijd wat creatiever lijk te worden.
Afgelopen week ben ik weer in de voorraad gedoken, om een volgend "groot" project te bedenken.
Van de bollen wol die ik gebruikte voor deze trui:

had ik nog een flink aantal bollen over. In mijn voorraad bevinden zich ook ruim 4 bollen Hema Flore. Eerder dit jaar zaten in zo'n zak die ik bij de kringloop kocht. Het heeft dezelfde stekenverhouding als de Scheepjes Allure (petrol en grijs) en de Zareska Maris (ecru) maar het voelt iets dikker aan.

Daarom heb ik maar eens een proeflapje gemaakt.

Ik geef toe, dat doe ik zelden of nooit, maar deze keer leek het me wel verstandig, omdat ik meerkleurig ga breien, en dan moet het wel een mooi resultaat geven. Dit is het patroon van Drops/Garnstudio dat ik gebruik als voorbeeld:

Het is nummer 62-15. Maar, zoals altijd, ga ik het niet exact namaken, ik gebruik het als leidraad voor de inbreipatronen en geef er een eigen draai aan.
Dat deed ik ook met de trui die je hierboven zag staan, die is gebaseerd op patroonnummer 35-20:

Nou, eerst maar eens een wandeling met de honden gaan maken (wat jammer dat er dan zo weinig te zien is door de mist!) en dan lekker breien.
Fijne zondag iedereen!

3 opmerkingen:

  1. Wat mooie sokken heb je gebreid en die truien vind ik ook zo mooi.
    En de bovenste trui wat ook een mooie.
    De truien van drops zijn ook mooi,zelf heb ik er vaak naar gekeken,maar ik brei nooit gen truien meer.
    Misschien komt het ooit nog eens en dan ga ik ook voor 1 van drops.
    Ik blijf ze leuk vinden.
    Ik heb het boekje besteld van sokken van boord tot teen.
    Zal morgen wel komen donderdag besteld bij Hobbydoos.
    Groetjes Hetty.
    Groetjes Hetty.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Hetty,

    Wat jammer toch dat ik altijd geweigerd word als ik bij jou reageer. Geen idee wat ik eraan zou kunnen doen om dat te verhelpen, maar dan maar hier mijn reactie: het boek is erg leuk, je moet er even handigheid in krijgen, maar dan wil je waarschijnlijk nooit meer anders! Voordelen van twee tegelijk breien vind ikzelf dat je sokken identiek zijn, zonder dat je heel veel moet tellen, en dat je geen last krijgt van SSS (second sock syndrom) omdat als je klaar bent met je eerste sok, de tweede ook af is! Veel plezier met het boek!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed zeg dat je met je eigen voorraad aan de slag gaat en resten opmaakt.

    Wat een prachtige trui heb je destijds gemaakt. Leuk om die 'oude' bollen garen te zien, is haast nostalgie. Succes met je nieuwe project.

    BeantwoordenVerwijderen