donderdag 11 februari 2016

het was even stil hier


Ha lieve lezers.

Het was even stil hier. Dat had een reden.
Geen idee of ik hier al eens verteld heb dat ik fibromyalgie heb. Waarschijnlijk niet, omdat ik er zelden of nooit over praat. Het is iets wat nu eenmaal al meer dan 34 jaar mijn leven beïnvloedt.
Vorige week kreeg ik een heel fikse aanval, waardoor ik zo goed als niets kon met mijn handen.
Handwerken is over het algemeen voor mij een hele goede therapie om mijn fijne motoriek goed te houden, maar vorige week kon ik geen brei- of haaknaald vast houden. Ik kon mijn laptop niet openen, en ik kon geen toets indrukken, dus bleef het hier stil.

Afgelopen zondag ging het weer beter. Ik kon weer een haaknaald vasthouden in mijn rechterhand. Mijn linkerhand wilde nog niet meewerken. Wat was ik op dat moment blij dat ik vroeger op school rechtshandig moest handwerken!
Inmiddels is het weer "goed", voor zover het goed kan gaan met fibro.

Dus gaan we weer lekker verder met waar dit blog over gaat: handwerken!
Ik ben begonnen aan mijn februari-sokken, met de oude Scheepjes maaswol. En de sokken worden mooi! Ik zocht naar patronen om van deze speciale wol een paar speciale sokken te breien. En ik kwam uit op dit patroon : de simple striped fair isle socks.
Natuurlijk brei ik de sokken niet exact volgens het patroon, maar geef ik er mijn eigen draai aan.
Dat doe ik eigenlijk altijd met patronen.

Inmiddels schieten de sokken lekker op. Die patroontjes breien, gaat sneller dan gewoon simpel recht-toe-recht-aan breien lijkt het wel, omdat je zo benieuwd bent hoe het er uit zal gaan zien.

Hier wat foto's van hoe de sokken zich ontwikkelden (met excuses voor de slechte kwaliteit van de eerste paar foto's, ik kon al wel weer handwerken maar nog geen foto's maken en het toestel helemaal stil houden):














De maaswol heb ik met dubbele draad gebreid, de ecru met enkele draad.
 En dan houd je aan het eind allemaal lege kaartjes over:
De sokken zitten als gegoten, zijn lekker warm, en ik ben er echt blij mee dat ik met mijn oma's maaswolletjes deze sokken heb kunnen maken.

Nu heb ik alleen nog het bruine vest op de pennen staan. En ik ben de omslagdoek die ik vorig jaar haakte voor op de kraam, (deze dus)
groter aan het maken, door met een tweede bol er extra randen aan te haken. Dan een leuk picot-randje erlangs, en van het restant van de bol denk ik nog sokken te breien, want het is tenslotte sokkenwol, kunnen mensen ook zien hoe dat er dan uit ziet.

Aanstaande zaterdag gaan dochterlief en ik weer inspiratie opdoen op de Handwerkbeurs in Zwolle.\
We hebben er ontzettend veel zin in!
Gaan jullie ook? Dan wensen we jullie heel veel plezier!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten