donderdag 5 november 2015

restjes

Tjonge, alweer anderhalve week geleden dat ik hier iets schreef.
Ik heb zeker niet stil gezeten hoor, heb vooral sjaals en mutsen gemaakt, maar die zijn voor de verkoop op de kerstmarkten, waar we met De Breinaald aan deel gaan nemen.
Ik zal dit weekend op debreinaald.blogspot.nl wel een verslag uitbrengen van wat ik zoal gemaakt heb.

Voor mijzelf ben ik vooral bezig geweest met restjes, vandaar de titel van vandaag.
Zo kocht ik ooit eens in een kringloop een zak met garens. Daar zat ook deze bol in:


Een dik garen, dat een bont kleurverloop had. Die bol lag er maar een beetje, want wat maak je van zoiets? Tot dat ik bedacht dat ik er wel een leuk speeltje voor de poes van kon maken.

Ik ben niet goed in weggooien van (restjes) garen, bewaar altijd alle afgeknipte draadjes. Die zitten in een paar glazen potten, tot ik ze ergens voor kan gebruiken. Nou, ik heb nu bijna niets meer in die potten zitten, want ze verdwenen allemaal hier in:


Van het garen haakte ik 2 cirkels, die haakte ik aan elkaar, liet een kleine opening om al die afgeknipte draadjes erin te doen, stopte er een rinkelbelletje bij in, en naaide het laatste stukje dicht.
En het nieuwe speeltje is goedgekeurd, onze poes heeft er al veel lol mee gehad.

En de vorige keer liet ik jullie ook restjes grijs garen zien:


Ik maak er een paar sokken voor mijzelf van. Ik wil graag wat meer overzicht krijgen in mijn garen-voorraad. En dus wil ik al die ienie-mienie restjes, die ik nu eenmaal niet kan weggooien, gaan op gebruiken. De sokken probeer ik te breien met al die kleine restbolletjes links onderin op de foto.
Ze zien er tot nu toe zo uit:


Nog een beetje bobbelig, maar dat komt wel goed na opspannen.

Ik was begonnen met Blendersokken, maar dat zag er echt niet leuk uit.
Omdat ik allemaal verschillende hoeveelheden restjes heb, leken streepsokken me ook niet leuk.

Dus nu brei ik streepjes, en als een garen bijna op is brei ik 1 steek "oude" draad, 1 steek "nieuwe" draad. En dan verder met het nieuwe restje, totdat dat weer bijna op is enz. Om een beetje afwisseling te houden doe ik dat soms 1 toer, soms 2 toeren of meer, en tot nu toe bevalt het me wel hoe de sokken eruit zien. Zo zie je maar weer, met "saai"  grijs kun je toch best iets leuks maken.

Allemaal een fijne dag, na een week in de grauwe mist te hebben gezeten, ging 2 dagen geleden ook hier eindelijk het zonnetje schijnen, wat een heerlijk weer hebben we nu!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten