maandag 12 januari 2015

update Afmaeli trui

De trui is af... nee, toch niet!

Ik had de trui helemaal gebreid, en hij zag er leuk uit. Maar...bij het aanpassen wist ik direct weer waarom ik zo graag top-down brei: de armsgaten waren heel krap.

De romp van de trui past goed, de mouwen passen goed, en de pas bij de hals past goed, maar...
de aansluiting van mouwen naar pas sluit niet goed aan.
Stom van me hoor, dit probleem heb ik altijd als ik een trui met een pas brei, en dan van onder naar boven brei. Hoe het komt weet ik eerlijk gezegd niet, maar het komt er altijd weer op neer dat ik dan de mouwen uit haal, en die dan van boven naar beneden brei. En dan is het probleem opgelost!

Dus bij deze maak ik met mijzelf de afspraak om nooit, NOOIT, meer een trui met pas van onder naar boven te breien.

Het top-down breien heeft naast dit voordeel nog andere voordelen:
Zo kun je tussendoor de trui heel gemakkelijk passen, waardoor je dus NIET delen hoeft uit te trekken, en die opnieuw moet breien.
En een groot bijkomend voordeel vind ik ook dat je weet of je gaat uitkomen met je garen. Kom je wat tekort om mouwen of romp voldoende lengte te geven, kun je dat gemakkelijk oplossen door boven de boorden nog een gedeelte meerkleurig te breien.
Dat is helemaal niet zo gek hoor, bij de Afmaeli hoort het ook zo, maar al zou het eigenlijk niet bij je patroon horen, het breekt vaak net dat saaie eenkleurige, onderste deel van mouwen en panden:
Sorry voor de slechte kwaliteit foto's. Deze zijn gisteren overdag genomen, maar het was hier zo'n grauwe, regenachtige dag, dat de kleuren niet heel goed te zien zijn.

De pas is heel kleurrijk geworden, een soort van regenboog, en dat vind ik een heel bijzondere combinatie met de basiskleur bruin. Ik zou het zelf niet hebben uitgekozen, maar nadat ik op Ravelry truien had bekeken die met deze zelfde kleuren waren gebreid, was ik overtuigd dat dit heel mooi kon worden.
De bolletjes heb ik gefotografeerd, de pas zal ik na het opspannen laten zien, dan komt e.e.a. wat duidelijker op de foto te staan (hoop ik).
Hier de kleurtjes van de pas:
 Oeps, die oranje in het midden heb ik niet gebruikt, die is vervangen door een andere oranje bol wol die er naar mijn idee nog wat beter bij kleurde.

Nou, ik ga nu lekker verder breien, de eerste mouw krijg ik vanavond vast nog wel af, en de tweede zal aan het einde van de week ook wel gebreid zijn. Dan kan de trui geblockt, en is mijn eerste grote project van 2015 een feit. Ik kijk er al naar uit om de trui te dragen, dus gauw aan de slag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten