vrijdag 30 januari 2015

Ik ben gezwicht


Als je hier al wat langer mee leest, weet je dat ik op Ravelry o.a. ben aangesloten bij een Duitstalige groep: RestEnd.
De naam zegt genoeg, het is een groep waar mensen laten zien wat zij haken/breien, daarbij gebruik makend van resten. Dat mogen hele kleine restjes zijn, maar ook een hele bol die is overgebleven van een groot project en verder maar een beetje in de kast ligt, mag gebruikt worden.

Ze hebben er regelmatig een soort van CAL/KAL Voor diegenen die niet bekend zijn met deze term: een CAL is een Chrochet ALong, een KAL is een Knit ALong.
Bij een cal/kal gaan mensen allemaal eenzelfde project maken, en door daarover te schrijven en er foto's van te laten zien, kun je je een beetje aan elkaar optrekken, of gewoon elkaars werk bewonderen, soms in heel andere kleuren als die je zelf hebt gekozen.

Ravelry is een echte aanrader. Je moet er je eenmalig aanmelden, het is gratis, en je hoeft niet bang te zijn dat je mailbox vol met spam komt. Er gaat alleen maar een hele grote wereld open, allemaal mensen die houden van haken en/of breien. Daar met elkaar over "praten", maar ook elkaar helpen. Heb je een patroon wat je niet helemaal begrijpt? Vraag op Ravelry om uitleg en je weet zo weer hoe je verder moet.
Er zijn ontzettend veel groepen, en die hebben allemaal een bepaalde reden waarom zij als groep bestaan. Zo ben ik lid van de Dutch Crafters Group, waar dus in het Nederlands wordt geschreven, maar ook van Engels- en Duitstalige groepen. Je kunt je aanmelden bij groepen, maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet. Je kunt ook gewoon lekker rondkijken, en patronen opzoeken, bekijken wat anderen maakten van een bepaald garen, nou ja, eindeloos veel te bewonderen. Dat is dan ook het enige "gevaar": voor je het weet zit je een avondje rond te kijken op Ravelry, zonder dat je zelf een steek hebt gehaakt of gebreid.

Maar, ik dwaal af....
Ik noemde de titel niet voor niets "ik ben gezwicht".
Bij de RestEnd groep is er dit jaar weer een nieuwe idee, waar je aan mee kunt doen.
Het heet Aus Resten die Besten 12fur15.
We gaan elke maand (minimaal) 1 paar sokken maken, van de resten die we nog hebben liggen.
En elke maand krijgt een eigen kleur en thema.
In januari is dat: Winterzeit, en de kleuren zijn blauw/wit.

Ik denk niet dat ik genoeg sokkenwol-restanten heb liggen om daar 12 paar sokken van te breien. Dus aanvankelijk besloot ik niet mee te doen. Maar toen ik de sokken voorbij zag komen, die andere leden hadden gemaakt, begon het toch te kriebelen,.
Bovendien, ik moet dit jaar echt een paar nieuwe sokken breien, want er zijn een aantal sokken aan vervanging toe,
\
Ik heb altijd hetzelfde probleem:


Aan de zijkant bij mijn tenen, en aan de onderkant bij de bal van mijn voet, slijten mijn sokken vrij snel. Het garen wordt dun, en er ontstaan ruimtes zoals je die hierboven op de foto ziet.

Dus ik besloot dit te doen:


Het voorste gedeelte van de sok heb ik er afgehaald. De rest van de voet en het been van de sok waren nog in goede staat, en die heb ik uitgetrokken. Vervolgens heb ik er wat andere resten sokkenwol uit mijn voorraad bij gezocht:


Ja, een paar kaartjes maaswol zitten daar ook bij. Ik heb daar een hele grote zak vol van, in mijn kinderjaren gekocht door mijn moeder, en zelfs een gedeelte wat nog ouder is, en vermoedelijk nog bij mijn oma vandaan komt. Niet dat zij aan handwerken deed, maar zij had een manufacturenwinkel waarin ze o.a. maaswol verkocht.
Ik weet dat er mensen zijn die dit soort kaartjes sparen, en ik hoop dat ze het me niet kwalijk nemen dat ik de wol gebruik, maar ik denk dat het daarvoor uiteindelijk is gemaakt, om het te gebruiken, niet om te bewaren.
Ik begon enthousiast:


Jakkes, dat vond ik echt niet mooi!!! Dus die heb ik weer uitgehaald. Wat dan? Ik besloot er wat meer wit aan toe te voegen. Ik had nog een halve bol Scheepjes Invicta Extra liggen, in een offwhite kleur.
De tenen breide ik van een dubbele draad Drops Fabel in effen blauw, en ook de hielen zijn daarmee gebreid. Toen was die bol echt tot op het laatste draadje op, dus eenzelfde kleur boorden zat er niet in.
Ik heb de sokken volledig met dubbele draad gebreid, behalve het restant bolletje dat links midden op de foto staat, net onder de maaswol. Dat zat ooit in een bak vol restanten die ik bij een kringloop kocht, dus geen idee welk merk het is, maar het is dubbel zo dik als "normale" sokkenwol.
Dit is er uiteindelijk over gebleven:


 En zo zien de sokken er uit:


Vanmorgen buiten in de sneeuw gelegd. Ik twijfelde nog wel wat over die eerste donkere streep na de tenen, en dacht erover om de eerste 2 banen uit te halen en er lichtere banen tussen te zetten, maar ik heb gewoon niet genoeg restjes over om dat te veranderen.
Ach, hoe langer ik er naar kijk, hoe meer ik er aan wen.
Lekker dikke, warme sokken. Prima nu er een lekker pak sneeuw is gevallen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten