maandag 20 februari 2012

Handwerkbeurs Zwolle 2012

Zaterdag ben ik samen met mijn dochter naar de Handwerkbeurs in Zwolle geweest.
We zijn nu een paar keer in Zwolle en Rotterdam geweest, en tot nu toe vonden we Zwolle steeds leuker dan Rotterdam.
Tot nu toe, want we vonden het zaterdag behoorlijk tegenvallen.
Normaal zijn we op de beurs echt een dag lang zoet, van 10 uur 's morgens tot 5 uur 's middags. Maar dit keer waren we om 2 uur er al echt klaar mee. Meestal hebben we wel een paar stands waar we nog eens een extra keertje naar terug gaan, maar dit keer hadden we dat niet. Onze buit was dan ook maar magertjes. Ik kocht alleen wat paarse wol bij Bart en Francis,
wat leuke knoopjes bij grootmoeders knoopendoos:

en een uilen-broche als cadeautje voor dochterlief (zij is helemaal verzot op uiltjes, en de opbrengst van deze broches gaat naar de stichting die de populatie steenuilen probeert te vergroten, dus ook nog een goed doel gediend).

Dochterlief kocht nog 1 lapje stof dat ze nodig had om een tas af te kunnen maken.

We zagen wel wat leuke wolletjes, we zagen prachtige wolletjes, maar erg veel luxe kwaliteit met dito prijskaartje. En wat we een paar maal meemaakten: dan wilden we meerdere bolletjes, was er nog maar eentje van of hooguit twee. Ja, daar heb je dan weer niets aan als je er een trui van wilt maken.
Dit maakten we eerder een keer mee toen we op zondag gingen, dan werd er verteld dat ze door de voorraad heen waren omdat de 2 voorgaande dagen er zo goed was verkocht. Daarom gaan we nu liever op zaterdag. Maar nu kregen we dus ook te maken met voorraden die al op waren (waren ze er wel geweest vraag ik me af, als je op zaterdagochtend al "nee" moet verkopen heb je óf wel heel goed verkocht op de vrijdag óf gewoon veel te weinig voorraad meegenomen naar de beurs). Ik hoop voor de standhouders dat ze gewoon een super-vrijdag hadden gehad!
Op andere blogs heb ik inmiddels gelezen dat er spullen worden opgestuurd, die niet meer voorradig waren op de beurs. Helaas, bij geen enkele kraam is die mogelijkheid genoemd, daar zouden we zeker gebruik van hebben gemaakt!

Dochter zag anderhalf jaar geleden op de beurs in Rotterdam een mooie entrelac-shawl, bij de kraam van Astrid's Dutch Obsessions. Maar ja, 45 euro voor een shawl vond ik toch echt te gortig, zeker omdat ik vreesde dat ze die shawl al na een dag op school zou kwijt zijn. Maar ze was en bleef er helemaal weg van. Dus had ik haar beloofd dat ze die shawl nu alsnog zou krijgen. Een mailtje gestuurd naar Astrid, en ja, het materiaal voor de shawl zou te koop zijn op de beurs.
Maar helaas, de Opus serie gaat er helemaal uit, en die hadden ze dus niet meegenomen naar de beurs.
MAAR: in de winkel zou er nog wel voorraad van zijn. We kregen een plattegrondje mee hoe we bij de winkel konden komen. Zou maar 10 minuutjes lopen zijn. We liepen er al met al ruim een half uur over, maar we kwamen dan ook midden in de carnavalsoptocht terecht! Bovendien verwachtte ik de winkel in een winkelstraat, en niet in een straatje ergens tussen de winkelstraten in. Ik had op internet al eens de winkel gezien, maar als er niet een bord buiten had gestaan met Geopend, en daar overheen een duidelijk herkenbare Astrid-trui, zouden we de winkel waarschijnlijk nooit hebben gevonden.
We hadden geluk, voor de shawl zijn 3 strengen Opus nodig, en ze hadden er nog 4.  Als je bedenkt dat er dus ook geen nieuwe Opus meer bijkomt, kun je echt spreken van super-mazzel! Want juist deze kleurstelling vind mijn dochter zo mooi.
Hebben we gelijk de winkel eens gezien. Mooie winkel, maar met een kleine assortiment naar ons idee. Nu zijn we verwend, dat geef ik onmiddelijk toe, wij vergelijken het met De Schapekop in Nieuwpoort, dat is onze lievelings-wolwinkel, en we wonen daar niet zo ver vandaan, dus daar komen we regelmatig. Maar zelfs de wolwinkel in het naburige dorp, die met de 1-euro-bak, heeft een veel ruimer assortiment (kwaliteits)wol dan Astrid. Heel eerlijk gezegd verbaast het me als deze winkel rendabel is, maar goed, er waren 3 medewerkers (waaronder Astrid zelf) en op de beurs volgens mij ook 3 man bezetting van de stand, dus het zal toch wel goed lopen. En op Ravelry is er zelfs een Astrid's Dutch Obsessions-groep (waar ik lid van ben). Het is geen erg actieve groep, maar ik vind het leuk om de projecten te bekijken die leden hebben gemaakt.

Ik heb nooit eerder entrelac gemaakt. Lijkt me heel leuk, maar ik ben er op de één of andere manier nooit aan toegekomen. Nu wil ik eerst met wat bolletjes uit de voorraad het entrelac breien onder de knie krijgen, voordat ik aan de shawl begin. Want die moet natuurlijk wel echt mooi worden, en niet een oefenlap!

De afgelopen week heb ik weinig kunnen breien ivm allerlei andere werkzaamheden en verplichtingen. De kabels in het voorpand van de blauwe trui vond ik niet mooi worden, doordat het geen gladde draad is komen de kabels niet echt tot hun recht, dus nu brei ik ook het voorpand gewoon recht. Zodra daar iets meer van te zien is, zal ik ook daar een foto van plaatsen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten