woensdag 4 januari 2012

12 für 12 Duitse Ravelry groep


Nou, dat gaat al snel niet waar? Helaas heb ik geen reacties gekregen op mijn vraag of iemand van jullie weet wat dit gaat worden. Dus ik zal het maar gewoon vertellen: het wordt een trui.

De "wol" zat in de doos die ik onlangs kocht op MP. Het voelt heerlijk zacht aan, maar het zat allemaal al op bolletjes gewikkeld, zonder label, dus de samenstelling kan ik jullie niet vertellen.

Het is wel heel vreemd materiaal. De draad bestaat uit 4 draadjes, die elk weer bestaan uit een rode en een zwarte draad. Deze 2 zijn om elkaar gedraaid, maar de 4 draden zijn niet om elkaar gedraaid, maar liggen los van elkaar. Het is dus voortdurend heel goed opletten dat je niet in de draad steekt.
Ik heb geprobeerd een close-up foto te maken. Heel scherp kreeg ik die niet, maar zo kunnen jullie misschien toch beter begrijpen wat ik bedoel:

Als voorbeeld dient Drops patroon 108-34. Dat is een vest, kijk maar:
De pas is helemaal rond gebreid, met verkorte toeren. Ja, dat bevalt me goed. Nooit eerder breide ik zoiets, ik heb van jongs af aan geleerd dat je een trui/vest van beneden naar boven breit, en dan kun je er een ronde pas aan maken, zoals ik bij deze trui ooit deed:
(die heb ik nu trouwens aan).
Maar van boven naar beneden breien, nee, dat heb ik nooit geleerd. Nu ik het eens heb uitgeprobeerd, met het paarse vest met die streepjes, is het me zo goed bevallen, dat ik dat waarschijnlijk vaker zal gaan breien in de toekomst, dan van beneden naar boven. Eigenlijk net als bij sokken, die leerde ik breien vanaf het boord, maar nu ik ze brei vanaf de tenen, bevalt dat me veel beter.

De jurk is ook van boven naar beneden gebreid. Dat breiwerk heb ik overigens even in een hoekje gelegd. Het is heel leuk, ik ben nu bezig met de mouwen, maar met dikke wol en een dikke rondbreinaald breien, dat moet ik niet te lang achter elkaar doen, dat vinden mijn polsen niet leuk. Dus doe ik nu zo af en toe een toertje, en brei ik de rest van de tijd lekker aan mijn nieuwe trui.

Nu vraag je je misschien af wat ik bedoel met de titel van dit blogje.
Zoals ik al eerder schreef, ben ik lid van diverse buitenlandse Ravelry-groepen. Eind 2011 heb ik daar een flink aantal van verwijderd, omdat het er gewoon teveel waren om bij te kunnen houden.
Over de RestEnd groep schreef ik al vaker, maar een andere Duitstalige groep is de groep Stricken statt klicken. In die groep gaat het (ook) over breien met restjes, en vooral: je voorraad gebruiken ipv nieuwe wolaankopen doen. Vrij vertaald heet de groep Breien ipv Bestellen (dat klicken staat voor het aanklikken van het winkelmandje op een website, waardoor je wéér een bol wol koopt ipv er eentje te gebruiken uit je voorraad).
Nu hebben ze daar een leuk draadje lopen, wat ook op allerlei andere groepen loopt: 12 für 12.
De bedoeling is dat je 12 bollen wol uit je voorraad kiest, die inpakt en voorziet van het nummer 1 t/m 12. Elke maand trekt de moderator van de groep een nummer, en met het bolletje dat dat nummer draagt, ga je die maand iets maken.
Ik koos voor 5 losse bollen, waarvan ik sokken of een cowl oid kan gaan breien:

En ik koos ook voor 5 grote projekten:
Ja, ik heb mezelf wel wat op de hals gehaald (lol), maar ach, ik heb grote plannen, dus waarom niet in zo'n 12-voor-12 verwerken?!
Naast deze 10 projecten heb ik dan nog 2 maanden over, waarin ik iets wil gaan breien met restjes.

Deze maand is het nummer 7, en dat was voor mij gelijk een groot project, nl. de bolletjes waarvan ik nu een trui aan het breien ben (links onder op de foto).
Ik vind het heel leuk om hieraan mee te doen. Je bent niets verplicht, redt je het niet om in een maand iets af te breien (of haken, dat mag ook hoor) dan zij dat zo, geen man overboord. Het is gewoon heel leuk om te zien welke keuze mensen maken, en wat zij dan in de loop van het jaar met die bolletjes gaan maken.

Zo, ik ga even de boel aan kant maken, en dan weer lekker aan het breien, blogs lezen, Eurosport kijken (ik vind wintersporten zo leuk om naar te kijken, schaatsen, skiën, schansspringen), heerlijk, zo'n weekje vakantie!

Wat een storm trouwens gisteren hè. Er is 1 conifeer in onze tuin omgegaan, dus dat gaf het nodige zaagwerk gisteren. Gelukkig niet op het huis of een schuur terecht gekomen, dus verder geen schade.

Fijne dag allemaal!

2 opmerkingen:

  1. heee Anja

    Wat een goed idee !!! zo je voorraad weg breien...

    Lijkt me wat voor mij, waar kan ik het vinden op ravelry?

    fijne zondag Cathérine

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Cathérine,

    Allereerst welkom als lezeres van mijn blog!
    Ik vind het altijd leuk om reacties te krijgen, dus dank daarvoor.

    De groepen waar ik lid van ben op Ravelry zijn voornamelijk groepen die werken met hun voorraden, en je doet er heel leuke ideeën op om je voorraad weg te breien.

    De groep waar de 12für12-KAL loopt heet "Stricken statt Klicken!"
    Als je bij Ravelry "groups" aanklikt, en dan bij de zoekopdracht de naam van de groep intypt, krijg je de link naar de groep in beeld.
    Aanklikken en je bent er.
    Datzelfde geldt voor de andere, zeer leuke Duitstalige groep "Rest End".

    Ik vind het 2 heel fijne groepen. De mensen zijn er echt heel aardig tegen elkaar, geven elkaar complimenten, je kunt er terecht als je vragen hebt, alles in een heel gemoedelijke sfeer. In het begin was ik nog wat terughoudend met schrijven, want tja, mijn schoolDuits is van 30 jaar terug, en ik kan het wel goed lezen wat ze allemaal schrijven, maar zelf in het Duits schrijven vond ik wat eng. Das, der, die enz. dat vind ik toch lastig als je gewoon even een reactie wilt plaatsen. Maar ik kan niet anders zeggen als dat ik daar heel snel overheen ben gebracht door de andere leden. Heel lieve reacties kreeg ik, dat ik me echt niet hoefde te verontschuldigen voor mijn slechte Duits, hun Nederlands was veel beroerder. Dat soort reacties ontving ik.

    Ik ben ook lid van een aantal Engeltalige groepen die vanuit hun voorraad werken, bijvoorbeeld Stashdown, 2muchyarn, scrap happy. Kijk maar eens bij mijn profiel, ik heet op Ravelry ook (heel verrassend lol) paarsedraad.

    Tot nu toe heb ik geen Nederlandstalige groep kunnen vinden die zoiets doet, vind ik best verbazingwekkend, wij hebben toch de naam zuinige Nederlanders te zijn, maar een groep "brei je voorraad weg" is er (nog) niet bij mijn weten.

    Fijne zondag, en veel plezier als je je gaat aansluiten bij een groep op Ravelry!

    BeantwoordenVerwijderen